Et stagnerende marked med hård konkurrence har ikke stoppet fremgangen hos Ikon Office Solutions. Selskabet opfylder igen egne ambitioner med et pænt årsregnskab.
Det danske firma, som sælger og servicerer alt indenfor dokumentrelateret informationsteknologi, har nemlig næsten fordoblet overskuddet fra knap 4,1 millioner kroner i 2004 til 7,3 millioner kroner i det nyeste årsregnskab.
Det pæne resultat skyldes, at firmaet tjener pengene på rådgivning, service og udvidelser i Skandinavien, hvor pengene tidligere kom fra mere traditionelle kopi- og print løsninger.
Kerneløsningssalg
- Nu bevæger vi os over i kerneløsningsalg til kunderne, siger administrerende direktør Thomas Polano.
Dermed er de visioner, som ledelsen fremsatte sidste år, opfyldt.
Stigningen på 6,4 procent fra 347,1 millioner til 369,4 millioner kroner beskriver Thomas Polano som særdeles tilfredsstillende.
Vækst i vente
Ifølge Ikon Office Solutions fortsætter vækstkurven op ad.
I slutningen af fjerde regnskabsmåned lå væksten på omkring syv procent, og leverancer af HP og Ricoh udstyr til staten og kommunerne kan hjælpe med at øge salget.
- Måske endda mere end vores egne forventninger, siger Thomas Polano.
For at styrke fokus på kerneforretningen, som er it-baserede dokumentløsninger og rådgivning, har Ikon Office Solutions valgt at sælge sin trykkerivirksomhed til Eurographic.
Salget sker, fordi det var svært at få trykkeriet til at give overskud.
Samtidig har selskabet blikket rettet mod resten af Norden.
Ikon Office Solutions etablerede i slutningen af regnskabsåret et 100 procent ejet datterselskab i et nyetableret kontor i Stockholm.
Her skal foreløbig to ansatte varetage firmaets interesser. Men Ikon Office Solutions regner med at udvide mere i norden i det kommende år.
- Opkøb er ikke urealistisk. Vi kigger efter virksomheder med mellem 20 og 30 ansatte. Og gerne i Sverige eller Norge, siger Thomas Polano.
Ikon Office Solutions Danmark opstod i 1996, da det amerikanske Ikon Office Solutions Inc. opkøbte det danske selskab Eskofot Kontorsystemer og dermed introducerede navnet Ikon på det danske marked.