De to store producenter af teleudstyr, amerikanske Lucent og franske Alcatel, er søndag blevet enige om at fusionere.
Fusionen vil på papiret skabe en ny gigant med en samlet årlig omsætning på 156 milliarder kroner og en global markedsandel på godt en tredjedel af markedet.
Fusionen kommer, efter rygterne om fusionsforhandlinger begyndte at svirre omkring de to selskaber for godt en uge siden.
Det rigtige tidspunkt
Analytikere pegede dengang på, at fusionen ville komme på det rigtige tidspunkt for de to selskaber i forhold til at lægge afstand til nye fremadstormende kinesiske producenter som Huawei og ZTE.
- Lige nu ser ud til at være det optimale tidspunkt, fordi det giver begge selskaber en fordel i kraft af hurtigere tilpasningsevne på et marked, der ændrer sig hurtigt, siger direktør Serge Tchuruk fra Alcatel.
De to selskaber forventer, at fusionen vil koste omkring 10 procent af de to selskabers til sammen 88.000 ansatte jobbet.
Vil spare omkostninger
Til gengæld vil koncernen kunne spare omkostninger på godt 10 milliarder kroner.
Alcatel og Lucent har begrænsede overlapninger med hensyn til markedsandele, da Lucent fortrinsvis er stærkest på det nordamerikanske marked, mens Alcatel er stærkere i Europa.
Samlet vil de to firmaer kunne sidde på omkring 35 procent af markedet i Europa, 34 procent i Nordamerika og 31 procent i resten af verden.
Før fusionen bliver en realitet, skal den dog godkendes af dels de to selskabers aktionærer og af de relevante konkurrencemyndigheder.
Koncernen vil få hovedkvarter i Paris, men et særskilt nyt firma med ren amerikansk ledelse vil få overdraget Lucents kontrakter med den amerikanske regering.