Hitachi, der er en af verdens største producenter af udstyr til datalagring, øgede overskuddet sidste år med en faktor 2,5.
- En stor del af forklaringen på vores vækst i overskud er, at vi er syv mand færre i den danske organisation, siger den danske Hitachi-chef Ole Bjørn Nielsen, der bekræfter, at det er "nogle dyre drenge" Hitachi har sagt farvel til.
En anden væsentlig forklaring på, at Hitachi har haft et rigtig godt år er, at efterspørgslen efter plads til at lagre data stiger nærmest eksplosivt samtidig med, at priserne falder.
Flagskibet har fat
Hitachis flagskib hedder TagmaStore, og det produkt har fået godt fat i mange af de største virksomheder herhjemme.
- Vores hjemmemarked er de store virksomheder, hvor vi ifølge analysevirksomheden IDC sidder på knap 60 procent af markedet. Vores udfordring er, at vi ikke er så gode til de mindre virksomheder, siger Ole Bjørn Nielsen.
Han arbejder på at komme bedre ind på det såkaldte midrange-marked ved at udbygge samarbejdet med de lidt større forhandlere á la WM-data og Ementor.
- Men det er nu ingen af de to, vi har aktuelle planer med, siger Hitachi-chefen.
Gnaver sig ind på tape
De faldende priser betyder, at Hitachi med sine disk-baserede add-on lagringsprodukter gnaver sig ind på tape-markedet.
- Med SATA-diske (Serielle ATA-diske, red.) som ekstern storage på en TagmaStore-installation er vi i mange tilfælde et konkurrencedygtigt alternativ til en datalagringsinstallation baseret på tape, siger Ole Bjørn Nielsen, der ser en klart stigende interesse fra større kunder for en sådan add-on til en eksisterende TagmaStore-løsning.
Han tilføjer, at brugervenligheden er i top med virtualiserings-faciliteten, der betyder, at brugeren hverken ser eller behøver bekymre sig om, hvor lagringen af data rent faktisk sker.
Konkurrence møder Hitachi især fra de andre store producenter af datalagringsudstyr som EMC, IBM og HP i den nedre ende af markedet.
[b]Investeringslysten stiger[/B]
Væksten i omsætning var i regnskabsåret 2005/06 på godt 17 procent og i indeværende år forventer Ole Bjørn Nielsen også, at omsætningen ryger i vejret med 15-20 procent.
Årsagen til, at Hitachi Danmark har måttet acceptere et farvel til syv medarbejdere hænger sammen med, at der tælles hoveder på europæisk plan, og at det nøje vurderes, hvor man får mest for pengene.
- Og selv om væksten har været stor i Danmark, så er den altså endnu større i flere østeuropæiske lande og også i Storbritannien og Tyskland, og de markeder får så tildelt nogle af de hoveder, jeg må undvære, siger Ole Bjørn Nielsen, der dog netop nu er i gang med at ansætte endnu en datalagringsspecialist.
Hitachis primære danske forhandlere er Netkoncept og ProAct, men planen er som nævnt at øge salgsmusklerne med flere og større forhandlere.