3-direktør: Million-underskud er lige efter planen

Det koster kassen at opbygge et teleselskab fra bunden, forklarer Morten Christiansen, administrerende direktør i teleselskabet 3, der sidste år tabte 900 millioner kroner. Selskabet vil begynde at tjene penge inden for få år, lover han.

Teleselskabet 3 har indtil videre kun været en dårlig forretning for det svenske moderselskab Hi3G.

Fra 2003 til 2005 har det danske 3 samlet set tabt 1,8 milliarder kroner med det hidtil største underskud i 2005, hvor selskabet tabte 900 millioner kroner.

Men de røde tal er helt efter planen, forklarer administrerende direktør i 3, Morten Christiansen.

- Det er klart, at sådan et tal ser voldsomt ud, men sådan er det jo, når man opbygger et nyt teleselskab, siger Morten Christiansen.

Store investeringer
Han peger på, at selskabet har foretaget store investeringer for at få udbygget sendenettet i Danmark.

- Det brugte vi rigtig mange penge på sidste år, og det er en nødvendighed, for vi skal op og have et fuldt dækkende sendenet i Danmark, siger han.

Det svenske moderselskab Hi3G foretog i 2005 en kapitalforhøjelse i det danske selskab på knap 1,3 milliarder kroner.

De holder 3 på ret køl i en rum tid endnu. Spørgsmålet er imidlertid nu, hvor længe 3 i Danmark får lov til at fortsætte med underskud.

- Det koster rigtigt mange penge i de første tre til fem år, når man etablerer et teleselskab helt fra bunden. Men så når man et punkt, hvor man hiver flere penge ind, end man giver ud på drift og investeringer, og det er det punkt, som vi styrer efter lige nu, og som vi når inden for en overskuelig fremtid, siger Morten Christiansen.

Han vil ikke oplyse, hvornår 3 efter planen skal begynde at tjene penge.

- Jeg kan kun sige, at vores investorer virker meget tilfredse med selskabets udvikling. Og der er da selvfølgelig en dato for, hvornår vi skal give overskud. Den vil jeg bare ikke dele med dig, siger Morten Christiansen.

Han oplyser dog, at skæringsdatoen er meget tættere på et år, end den er på fem.

Ønskes: Kunder
Der er i øjeblikket omkring 300 ansatte i 3, der har 116.000 kunder her i Danmark.

Det antal skal øges, hvis teleselskabet skal kunne give overskud, erkender Morten Christiansen.

Han afviser dog, at tallet er katastrofalt, som analytiker Rune Møller fra Jyske Bank tidligere har vurderet overfor Computerworld.

- Det kommer jo helt an på, hvad det er for en type af kunder. Hvis du har 200.000 af de rigtige kunder - dem som bruger flest penge - så kan din omsætning meget vel være lige så høj, som den ville være med det dobbelte antal ikke-forbrugende kunder, siger Morten Christiansen.

3 satser på erhvervskunder og unge storbymennesker, som er hurtige til at tage nye teknologier til sig.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.