Teleselskaber kæmper med nye forretningsområder

Teleselskaberne står overfor en brat nedgang i væksten de kommende år. Det kræver nye tilgange, men selskabernes forsøg på at komme ind på it- og mediemarkedet kan let slå fejl, ifølge en ny rapport fra Gartner.

Mange europæiske teleselskaber har travlt med at opruste indenfor nye aktiviteter, såsom medieproduktion og it-tjenester.

De håber på den måde at nedbringe afhængigheden af deres kerneforretning på teleområdet – hvor priserne er faldende, mens konkurrencen øges – og få adgang til mere lønsomme forretningsområder.

Men ifølge en ny rapport fra analysetjenesten Gartner skal selskaberne ikke regne med, at en sådan strategi automatisk vil ændre på den langsigtede tendens til stagnation.

Skuffende vækst

Telebranchens gyldne år er ovre, vurderer Gartner.
- Historisk set har operatørerne skaffet sig en høj vækst i omsætningen fra bredbånd og mobile tjenester, men de står nu overfor udsigten til et hurtigt fald i omsætningsvæksten, skriver Gartner.

I 2010 vil den årlige vækstrate på traditionelle teletjenester være helt nede på bare 1,7 procent, vurderer analysebureauet.

Fejlslagne eksperimenter

Disse triste udsigter har fået mange selskaber til at prøve sig frem med nye aktiviteter på it- og medieområdet. Men i mere end halvdelen af tilfældene vil eksperimenterne slå fejl, mener Gartner.

- Synergierne mellem de forskellige forretningsmodeller og markeder er meget begrænsede, siger Gartner analytikeren Martin Gutberlet.

Ingen garantier

– Denne form for diversificering indebærer en høj risiko for at man taber fokus på dagens prioriteringer i kerneforretningen, for eksempel kundetilfredshed og omkostningsreduktioner, uden at der er garanti for øget omsætningsvækst på lang sigt, siger Martin Gutberlet.

I stedet for at kaste sig ud i store og risikable investeringer på nye felter vil mange teleselskaber med fordel kunne koncentrere sig om at effektivisere driften af deres eksisterende forretningsområder, mener Gartner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere