Biavlere vil bruge RFID til at holde styr på bestanden

Efter udenlandsk forbillede er danske biavlere begyndt at udstyre hele bi-bestande med RFID-chips. 'Den Digitale Biavl' hedder projektet, der bliver karakteriseret som 'ekstremt lovende' fra flere sider.

Den danske biavl skal digitaliseres.

Det er visionen hos flere biavlere, der nu er begyndt at RFID-tagge alle deres bier.

De har forenet sig i projektet 'Den Digitale Biavl', der ved at benytte moderne teknologi skal bringe biavlerne ind i det 21. århundrede.

"Udviklingen har stået stille i årevis inden for biavl, men nu er det på tide, at vi kommer ind i det 21. århundrede. Udenlandske biavlere har haft fantastiske resultater med bier og RFID, og det vil vi nu også prøve," siger Claus Humle.

Han er idémanden bag 'Den Digitale Biavl' og var en af de første herhjemme, der fik tagget alle sine 50.000 til 70.000 bier. Det er det typiske antal bier i et bistade.

Store fordele med ny teknologi

Dermed følger danske biavlere i fodsporerne på deres kolleger i England, Sverige og Angola, der i årevis har eksperimenteret med at tagge bier med RFID-chips.

For biavlerne er der store fordele af hente ved at lade deres bier mærke med RFID-chips.

De kan nemlig optimere honningproduktionen ved at overvåge hver enkelt bi og se, hvor meget honning den producerer. Og falder en bi under gennemsnittet er den nem at identificere og udskifte med en bi, der lever op til de krav, biavlerne stiller til deres bevingede ansatte.

Godt for forbrugere

For at fungere bedst muligt, skal den lille RFID-chip placeres mellem vingerne på bien.

Det er en besværlig proces, men for de rutinerede er arbejdet til at overkomme. Tidligere har der været forsøg med flydende RFID-tags, der kunne sprøjtes på, men dette fungerede ikke optimalt.

'Når man har RFID-tagget de første 20.000 bier får man følingen for det, og de sidste 30.000 til 50.000 går meget hurtigt," fortæller Claus Humle.

Han ser ingen grund til, at en avler skulle holde sig tilbage og ikke udnytte teknologien til at forbedre dansk honning.

Hos forbrugerorganisationer vækker projektet også begejstring, da det gør et ellers uoverskueligt honningmarked mere gennemsigtigt.

"Det giver forbrugerne god mulighed for at få lige den honning, der passer til dem. Alle de danskere, der eksempelvis har mælkebøtten som favoritblomst kan nu købe honning, der kun er produceret af bier, der har besøgt mælkebøtter," siger Ib Hansen, formand i Foreningen af Danske Honningentusiaster.

Giver bedre nattesøvn

Med jævne mellemrum sker det, at bier bliver dræbt af biler. Typisk bliver dyreambulancen tilkaldt, men det er tæt på umuligt at finde ejeren til den traffikdræbte bi.

Men det problem løser RFID også. Med en lille scanner kan ambulancefolkene på stedet få navn og telefonnummer på biavleren, der så kan blive orienteret om uheldet.

Det kalder Claus Humle for en 'sidegevinst' ved projekt 'Den Digitale Biavl'.

"RFID hjælper mig med at sove bedre om natten, for jeg ved, at mine bier har det godt" siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere