Ny regning.exe i brug i phishing-angreb på Danmark

Netop nu rammer en ny phishing-bølge Danmark. Der er tale om en variant af den berygtede Regning.exe, som bliver sendt fra en falsk Tele2-adresse.

Danmark bliver netop nu udsat for endnu en phishingbølge med den berygtede regning.exe mail.

De første mails med afsenderen betalingsservice@tele2.dk kom til landet for en times tid siden.

Det fortæller Diego d’Ambra, der er teknisk chef i sikkerhedsselskabet Softscan.

”Jeg vil skyde på, at der lige som sidste gang er tale om en trojan downloader, der kontakter moderskibet,” siger Diego d’Ambra.

udbreddelsen af den nye phishingmail er ifølge softscans tekniske chef ”pænt kraftig.”

”Det virker som om, at bagmændene er 100 procent bevidste om, at de har et meget kort vindue, før antivirusleverandørerne opdager dem,” siger Diego d’Ambra.

Virusangrebet begyndte omkring klokken 13 og er stadig i fuld gang.

Ifølge den tekniske chef varer et angreb sædvanligvis et par timer.

Hos Csis fortæller sikkerhedsekspert Peter Kruse, at der er tale om en anden type kode end ved de sidste regning.exe-angreb.

Forbinder til Ukraine

Det betyder, at når brugeren klikker på den vedhæftede regning.exe fil, forsøger koden at forbinde sig til en server i Ukraine, der indeholder en new.exe, der er en typisk netbank-tyv.

Derfor arbejder firmaet nu på at kontakte de danske internetudbydere for at få stoppet distributionen af phishing mailen ved at få koden på firewall-listerne.

Når en tilsyneladende i forvejen kendt trojaner kan gå i gennem antivirusprogrammerne hos tusindvis af danskere skyldes det ifølge Peter Kruse, at netbanktyvene bruger en kode, der kun har en enkelt funktion, nemlig at hente filen fra den ukrainske server.

Og for at undgå masser af falske positiver er det ikke muligt for antivirusproducenterne at gardere sig imod alt. Og det udnytter netbedragerne, fortæller Peter Kruse.

Ifølge Csis skydes der med mailen med spredhagl mod det danske topleveldomæne .dk.

Den nye phishing mail er ifølge eksperterne skrevet på et pænt dansk, som dog ikke er helt perfekt. Blandt andet mangler netbedragerne at få styr på de danske æ’er, hvilket kommer til udtryk i mailen.

Ordlyden af mailen lyder nogenlunde sådan her:


Kaere kunde.
Mobiltelefonudbyder Tele2 minder Dem om at ved manglende indbetalinger bedes De betaler vedlagte regning.

Med venlig hilsen, Inge Bagger Mikkelsen.

Adresse:
Tele2 A/S
Gl. Koge Landevej 55




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere