Automatiske nød-anlæg til biler en god forretning

En trafikforsker og en tidligere lobbyist går i rette med Færdselsstyrelsen om teknologi, der skal få danske biler til automatisk at ringe op til alarmcentralen efter en ulykke.

Fra slutningen af 2010 vil alle biler i Europa indeholde en boks, der kan sende signaler til alarmcentraler, hvis det kommer ud for en ulykke.

Det vil være helt almindeligt standardudstyr på linje med en sikkerhedssele. Forbrugerne kan altså ikke selv beslutte, om de vil investere i boksen.

Derfor bliver Færdselsstyrelsen i Danmark kritiseret for at fraråde den danske regering at gå med i projektet, fordi boksene er for dyre i forhold til, at man kun redder cirka fem danske liv om året.

Data skal bare modtages

"Det er forkert. Bilfabrikanterne har sagt, at de skal nok sætte boksene i bilerne, så det er der ikke andre, der behøver at bekymre sig om. Danmark skal kun sørge for, at alarmcentralerne kan modtage de her data," siger Rasmus Lindholm.

Han har en fortid i Ertico, der var en interesseorganisation for sikkerhedselektronik i biler. Erticos partnere tæller blandt andre Opel, IBM og det danske vejdirektorat.

Han arbejder i dag for en kommerciel softwarevirksomhed, hvor han er leder af den afdeling, der laver software til eCall.

Store lande tiltrækker bilindustrien

ECall er det fælleseuropæiske projekt, der skal føre til, at alle europæiske biler indeholder boksen med GPS- og mobiludstyr, der får bilen til selv at ringe til 112 under en ulykke.

Rasmus Lindholm hæfter sig ved, at store lande som Tyskland og Italien har skrevet under på, at de vil være med i eCall, og at Storbritannien skriver under til september.

Derfor anser han det for fuldstændig sikkert, at bilindustrien er klar til at sørge for, at bilerne vil blive solgt med sikkerhedsboksen fra slutningen af 2010.

Samme vurdering har trafikforskeren John Lerche fra det britiske Transport Research Laboratory, og også Civilingeniør Martin Hellung-Larsen fra Færdselsstyrelsen erkender, at boksen meget vel kan blive standardudstyr.

Prisen er relevant

Han mener dog stadig, prisen er relevant for Færdselsstyrelsens regnestykke.

"At underskrive memorandum of understanding er ikke kun at tilkendegive, at vi vil indrette vores alarmcentraler, så de kan tage imod opkald. Det er også, at man siger, det er en god ide. Så har man også sagt, det er en god ide, at prisen for en bil stiger med en tusindkroneseddel," siger Martin Hellung-Larsen.

Memorandum of understanding er navnet på det stykke papir, som regeringen skal underskrive for at deltage fuldt ud i projektet.

Mere end et stykke sikkerhedsudstyr

Computerworld har forhørt sig forskellige steder, om prisen på 1.000 kroner er en realistisk pris.

Det mener de fleste, Computerworld har snakket med, men Både Rasmus Lindholm og trafikforskeren John Lerche mener, at man også skal tage højde for den ekstra funktionalitet, som boksene vil medføre.

Det kan være, at boksen giver besked til værkstedet, når bremserne skal skiftes. Eller at andre biler får besked om en ulykke, så snart den sker, så de kan køre uden om den kø, der vil opstå.

Sådanne ting bør tages med i betragtningen, mener John Lerche. Han står i spidsen for en gruppe, der vil arrangere en temadag på Christiansborg for at fremme debatten om og forståelsen for eCall.

"Det er vigtigt at kigge på, at det her også kan give følgevirkninger," siger han.

"Ikke det vi har regnet på"

Det er dog helt bevidst, at Færdselsstyrelsen ikke har set på følgevirkningerne.

"Det kan være et argument for, at vi skal have eCall alligevel, men det er ikke det, vi har regnet på," siger Martin Hellung-Larsen.

"Hvor meget koster det, og hvor mange kan det redde. Det er det, der afgør, om det er godt eller skidt."

En undersøgelse fra EU's meningsmålingsinstitut Eurobarometer viser, at 62 procent af danskerne ønsker eCall i deres bil - men de er ikke blevet spurgt, hvor mange penge de vil ofre på det.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere