"Vi har cirka 1,5 millioner unikke besøgende hver dag."
Sådan sagde Medison-direktør Valdi Ivancic i sidste uge til Computerworld, da han skulle forklare, hvordan virksomheden skulle lokke annoncører til websitet medisoncelebrity.com.
Netop annoncørerne er nemlig nøglen til at sælge bærbare computere til bare 840 kroner stykket og stadig komme ud med et overskud.
50.000 om måneden
Nu afslører virksomhedens egen hjemmeside dog, at Medison ikke har 1,5 millioner unikke besøgende om dagen, og virksomheden end ikke kan mønstre besøgende i den mængde på en hel måned.
Faktisk har besøgstælleren endnu ikke rundet 250.000 besøgende, siden sitet blev registreret i april. Det svarer til omkring 50.000 brugere om måneden - og ikke 45 millioner, som han ellers har hævdet.
Statistik sår tvivl om direktør
Det er udbyderen Surftowns statistikværktøj Webalizer, der sår tvivl om virksomhedens forretningsmodel.
Webalizer er et open source-analyseværktøj, der genererer en besøgsanalyse ud fra hjemmesidens logfiler på serveren, og denne analyse er frit tilgængelig på både produktsitet medisoncelebrity.com og virksomhedens hovedsite medison.se.
De afslørende besøgstal er dog langt fra første gang, at der kan såes tvivl om direktørens udsagn.
Blandt andet har flere virksomheder afvist at have nogen forbindelse til Medison, på trods af at de er nævnt på hjemmesiden som enten nuværende eller tidligere partnere.
Også salgstallene halter
Webalizer viser desuden, at Medison næppe har solgt 'hundrede af tusinder' af maskiner, som Valdi Ivancic ellers tidligere har fortalt Computerworld.
Bekræftelsessiden, som kunder automatisk bliver sendt til efter et succesfuldt køb, er nemlig besøgt mindre end 900 gange.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Medisons direktør Valdi Ivancic, der ikke besvarer telefonopkald.
Valdi Ivancic har gentagne gange afvist, at hans virksomhed skulle være ude efter at snyde kunderne for penge.
Han har garanteret at kunderne vil have deres maskine i midten af august.