Artikel top billede

Danske internetudbydere: Vi manipulerer ikke

Danske internetleverandører anvender ikke amerikanske metoder til at håndtere fildelings applikationer. De holder øje med udviklingen og tilbyder prioritering af nettrafik, bedyrer de.

Som Computerworld tidligere har rapporteret begrænser Comcast tilsyneladende anvendelsen af fil-delingsprogrammer som BitTorrent, hvilket fik Electronic Frontier Foundation (EFF) til at lancere et program, der kan holde øje med, om internet-udbydere manipulerer med trafikken på nettet.

EFF og andre kritikere af ComCasts praksis er bange for at den såkaldte Netneutralitet, hvor datapakker uhindret kan sendes fra en computer til en anden computer, bliver undermineret.

Andre advokerer for, at teknikker som ComCast anvender, er nødvendige for at sikre stabile internet-forbindelser.

Trafikhåndtering, diskrimination og neutralitet

Netværkseksperten
Richard Bennett er gået i brechen for ComCasts ret til at anvende såkaldt traffic-shaping
:

"Jeg kan virkelig ikke se, at Comcast gør noget forkert her. Selskabet har et ansvar overfor dets kunder om at sikre et stabilt og effektivt netværk, og det er nøjagtigt, hvad det gør," siger Richard Bennett.

"Aktiv håndtering af antallet af samtidige uploads fra kabelbredbånds BitTorrent-brugere forbedrer performance for enhver bruger og applikation, inklusive BitTorrent," lyder det blandt andet fra Richard Bennett.

Danskere anvender ikke ComCast-metoder

Computerworld har spurgt de to danske internetudbydere TDC og Telia om, hvorvidt de anvender trafikhåndteringsmetoder som ComCast.

Begge virksomheder melder, at det ikke er noget, de gør.

"Vi gør ikke noget for at hindre anvendelsen af forskellige applikationer. Vi vil hellere løbende opgradere kapaciteten af vores netværk, så vi på den måde kan håndtere en stigende trafikmængde.

Vi er dog opmærksomme på problemet og følger løbende udviklingen," siger Ib Konrad Jensen, kommunikationsrådgiver for TDC.

Telia oplyser også, at man ikke anvender metoder som Comcast.

"Vi anvender ikke traffic shaping og har heller ingen konkrete planer om at indføre traffic shaping," siger Anders Monrad Rendtorff, kommunikationsdirektør fra Telia.

Som TDC vil Telia også hellere opgradere sin kapacitet.

"Hvis vi oplever problemer, vælger vi at opgradere kapaciteten på vores nettrafik. Vi går ikke ind og lukker enkelte sessioner, der kører p2p-applikationer," siger Anders Monrad Rendtorff

Hvad er neutralitet?

Diskussionen om netneutralitet er ikke enkel. Teknikkerne til at skelne mellem forskellige typer af datatrafik giver mulighed for at skelne og prioritere mellem datastrømmene i netværket.

Hvis man opfatter det som neutralt anvendes ordet trafikhåndtering eller trafikprioritering. Opfattes teknikken og anvendelsen negativt, anvendes ord som trafikdiskrimination.

IT- og Telestyrelsen holdt tidligere i år en konference om Next Generation Network (NGN).

Her blev spørgsmålet om netneutralitet rejst i forbindelse med diskussionen om den intelligens, der løbende indbygges i netværket. Intelligens, der kan anvendes til at skelne mellem forskellige former for trafik og efterfølgende foretage prioritering af trafikken.

Som det hedder i konferencens afslutningsnotat:

"En konsekvens af den stigende intelligens i nettene, overgang til IP-baserede tjenester, tredjepartsadgang mv., er, at det har øget mulighederne for og interesserne i at prioritere eller eventuelt også blokere visse former for trafik eller indhold.

Telelovgivningens regler udelukker ikke, at der kan ske prioritering eller differentiering af trafik.

Hvis det sker på åbne, gennemskuelige og ikkediskriminerende vilkår, kan det bidrage til at sikre eksempelvis kvaliteten af bestemte ydelser. Denne mulighed åbner interessante økonomiske perspektiver for både netejeren og dennes kunder, herunder tjenesteudbyderne.

Hvis prioriteringsmuligheden derimod udnyttes til at blokere en konkurrents trafik, kan det give konkurrencemæssige problemer."


Prioritering af trafik
Prioritering af trafik er noget som Telia eksempelvis allerede tilbyder sine erhvervskunder.

Telia giver kunderne mulighed for at inddele deres datatrafik i fire forskellige prioriteter. Det bruges blandt andet til at sikre, at IP-telefoni fungerer upåklageligt.

"Det er typisk VoIP (Voice over IP, red.) der prioriteres og derefter anden trafik. Typisk bruger kunden to eller tre trafikprioriteringer.

Vi anbefaler som regel at prioritere IP-telefoni højest, dernæst måske trafik relateret til videokonferencer, herefter Citrix- eller SAP-programmer og så den resterende trafik som websurfing og mail i den laveste prioritet," forklarer Rene Skjoldmose, afdelingschef for Teilas datanetværk design og operations.

Når data sendes via internettet, sker det i form af små datapakker. TCP-protokollen sørger for at gensende datapakker, der af den ene eller anden grund går tabt undervejs.

Hvis datapakker, der hører til en IP-telefoni-session går tabt, vil det virke mere forstyrrende end hvis datapakkerne fra en browser-session går tabt og skal gensendes.

Derfor giver det mening for Telias erhvervskunder at anvende en form for trafikhåndtering, hvor VoIP-datapakker prioriteres.

"Hvis virksomhedens to megabit-forbindelse fyldes op, så smider den trafik væk i nederste klasse først, så der stadig er plads til VoIP. Routeren der står ude hos kunden vil sige: nu har jeg fyldt linien, så lavtprioriterede datapakker smides væk.

TCP-protokollen sørger for at gensende de datapakker, som ikke når frem i første omgang. Websurfere vil opleve, at det går lidt langsommere når forbindelsen udnyttes maksimalt," forklarer Rene Skjoldmose.

Deep packet inspection og fil-delingsprogrammer

Telia har som nævnt ingen planer om at at anvende traffic shaping-metoder som ComCast. Rene Skjoldmose påpeger, at det i praksis også er svært at skelne mellem datapakker fra fil-delingsprogrammer.

"P2P (peer-to-peer anvendes ofte til fildeling, red.) er svær at identificere. Når man normalt analyserer trafik kigger man på hvilken IP-adresse og portnummer datapakken kommer fra og hvor til den skal sendes.

Man kan lave Deep Packet Inspection for at undersøge, hvad datapakken indeholder og hvilken applikation, der har afsendt datapakken. Problemet er, at mange P2P-applikationer krypterer datapakkerne. Eksempelvis understøtter torrent-applikationer SSL-kryptering.

Vi kan se, at der er en del SSL-krypterede pakker. Det kan være fildeling, men det kan også være to virksomheder der udveksler krypterede oplysninger," siger Rene Skjoldmose.

Rene Skjoldmose har derfor ingen præcise tal for, hvor stor en andel P2P-trafikken udgør på Telias net, men han skønner at omkring 50 procent af trafikken stammer fra P2P-applikationer.

Begrebet netneutralitet bruges til at karakterisere egenskaber ved et net, som indebærer, at én tjenestes (herunder indholdstjeneste) brug af nettet ikke favoriseres frem for andre.
Netneutralitet indebærer firkantet sagt at forskellige former for trafik samt adgang til trafikken gennemføres ud fra et princip om ligebehandling.
Fra IT- og Telestyrelsens opsamlingsnotat om Next Generation Network




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere