Stadig færre it-interesserede vælger at lægge vejen forbi Hannover i foråret.
Men CeBIT-messen, som den tyske messearrangør, Deutsche Messe AG, har arrangeret hvert eneste forår siden 1986, kan stadig kalde sig verdens største it-messe.
For eksempel kunne de konkurrerende fagmesser som CES i Las Vegas og IFA i Berlin tiltrække henholdsvis 140.000 besøgende 213.000 besøgende, mens CeBIT-messen havde sidste år lukkede 480.000 gæster, og forventer et tilsvarende antal i år.
6.000 af dem vil være danskere, hvis det går som i 2007.
Til trods for den generelle nedgang i besøgstallet, glæder den officielle danske repræsentant for messen, Dimex’s Rikke Lacoppidan sig over, at det de rigtige besøgende, der tager til Hannover.
”Tidligere sendte virksomhederne deres medarbejdere af sted i busser. I dag er det i højere grad beslutningstagere, som deltager,” siger Rikke Laccopidan.
"Det koster hurtigt en kvart million"
Sidste år udstillede flere end 6.000 virksomheder fra hele verden på CeBIT.
I år er 18 af udstillerne danske virksomheder, blandt andet Martin Thorborgs Spamfighter.
"Jeg har altid været lidt lunken omkring messer. Det koster hurtigt en kvart million kroner at deltage, hotelværelser til fem mennesker i en uge, opfølgning på leads og så videre, ,men når vi så er kommet hjem, har vi altid fået mere ud af det, end vi regnede med. Og som regel noget helt andet, end vi regnede med," siger Martin Thorborg
Royal glans
Messearrangørerne præsenterer i år et nyt koncept, der deler messen op i tre sektorer: ”Business Solutions”, ”Public Sector Solutions” og ”Home & Mobile Solutions”, samt en tværgående, teknologiorienteret sektor ved navn ”Technology & Infrastructure”.
En række af de danske udstillere er præsenterer sig på en fællesstand, der får besøg af Prinsesse Benedikte, som vil kaste royal glans over de danske virksomheder.