Artikel top billede

Danske Bank: IBM-koks rammer ekstremt uheldigt

Gårsdagens kæmpenedbrud hos IBM lammede også millioner af kort i Danske Banks irske og finske forretninger. "Det rammer ekstremt uheldigt," lyder det fra banken.

Kunderne i den finske del af Danske Bank, Sampo Bank, var ifølge finske medier rasende i går.

Med god grund.

For 1,2 millioner kunder kunne ikke benytte deres kort på grund af problemer hos IBM i Danmark, der leverer drift til banken.

I den irske afdeling af banken var der også problemer med betalingskort, og i Danmark ramte problemerne kunder med Maestro-kort.

Problemerne kommer lige efter, at Danske Bank gennemførte udrulningen af sit system i Finland i påsken. Den øvelse gav en række problemer i forhold til kunderne.

Det var it-problemer, som ifølge børsen.dk har ført til, at banken allerede har mistet tusinder af kunder på grund af problemerne.

Derfor er det et særdeles uheldigt tidspunkt IBM's problemer lammede de finske kort.

"Det vigtigste er renomeet. Vi har lagt meget prestige i den finske konvertering. Og et uheld som det her rammer ekstremt uheldigt," siger Sven Lystbæk, der er bankdirektør og en del af Danske Banks koncernledelse.

"Finnerne kan være ligeglade med, om det er ved os eller en anden involveret part, at problemet ligger. Det er vores ansvar," siger Sven Lystbæk.

Elendig timing

Ifølge Sven Lystbæk var der kun tale om mindre problemer i konverteringen af Sampo Banks systemer i påsken.

Han mener til gengæd, at helhedsindtrykket bliver påvirket af de nye problemer.

"Der kan ikke laves så stor en...fortsættes

... konvertering uden problemer, og selv om problemerne i går intet har med konverteringen at gøre, så er det virkelig uheldigt," siger Sven Lystbæk.

"Ethvert nedbrud, der berører kunder og deres betalingskort i timevis, er det mest følsomme, vi har," konstaterer bankdirektøren.

Sven Lystbæk forklarer, at Danske Banks aftaler med IBM opstiller retningslinjer for konsekvenserne i tilfælde af den slags udfald.

Men han vil ikke ind på detaljer for, om der for eksempel bliver tale om kompensation fra IBM's side.

"Vi kender ikke det konkrete problem i IBMs motorrum, men vi forventer, at det bliver analyseret, og at man så vidt muligt sikrer, at det ikke kan ske igen," konstaterer Sven Lystbæk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere