Artikel top billede

Telia får næppe eneret til at sælge iPhone i Danmark

Telias aftale med Apple om at sælge amerikanernes iPhone i Norden og Baltikum giver næppe det svenske mobilselskab eneret på at sælge mobilen i Danmark.

Telia og Apple annoncerede i går en aftale , der giver det svenske teleselskab ret til at sælge Apples meget omtalte mobiltelefon iPhone i Norden og Baltikum.

Det får dog ikke mobilselskabet Sonofon til at opgive at sælge Apples bud på en mobiltelefon til danskerne.

Sonofons norske moderselskab Telenor har i lighed med Telia ligget i tætte forhandlinger med Apple om retten til at sælge iPhone på disse breddegrader.

”Vi har grund til at tro, at der ikke er tale om en eksklusivaftale. Måske bliver der tale om, at Telia får eneret i en kort introduktionsperiode,” siger pressechef Peter Glüsing fra Sonofon.

Analytiker: Telia får næppe eneret
Leif-Olof Wallin, analytiker hos it-analysehuset Gartner, tvivler ligeledes ifølge Computerworlds svenske søstermagasin ComputerSweden på, at der er tale om eksklusivaftale.

”Den seneste bølge af iPhone-aftaler har ikke været eksklusive, så det ville overraske mig, hvis det er tilfældet her,” siger Leif-Olof Wallin.

Også han peger dog på, at Telia muligvis kan få eneret på at sælge iPhonen i en kort introduktionsperiode.

Apple afveg for første gang fra sin forretningsmodel med at satse på blot et teleselskab i hvert land i midten af maj, da Telecom Italia og Vodafone underskrev aftaler med Apple om at sælge iPhone i Italien.

Indtil da var Apple kun partner med ét mobilselskab i hvert land. I disse ordninger får Apple en bid af hver abonnementsafgift, der betales af iPhone-brugerne.

Det vides ikke, om de nye ikke-eksklusive aftaler også indebærer deling af indtjening, da aftalernes økonomiske vilkår ikke er offentligt tilgængelige.

Hverken Telia eller Apple ønsker at løfte sløret for, om deres aftale indebærer, at Telia får eneret på at sælge iPhone i Norden og Baltikum.

Det er også uklart, hvornår Telia sætter telefonen til salg i Danmark, hvilken model, der er tale om, og hvor meget den kommer til at koste.

Eksklusivaftaler tilladt i Danmark

Eksklusivaftalerne har ført til retslige opgør i både Tyskland og Frankrig, men hvordan forholder dansk lovgivning sig til Apples strategi om eneforhandlere?

Hos Konkurrencestyrelsen oplyser kontorchef Martin Windelin, at der ikke umiddelbart er noget til hinder for at lave eksklusivaftaler i Danmark.

”Eksklusivaftaler er som udgangspunkt ikke forbudte, så længe dem, der indgår aftalerne, ikke har en stærk markedsposition på mere end 30 procent af markedet.” siger han.

Selvom Apple forsøger at begrænse salget af iPhonen til et eksklusivt forhandlernet, og der hidtil ikke har været en officiel partner i Danmark, så har det ikke holdt danskerne tilbage fra at købe et eksemplar af Apples mobil.

Ifølge tal bragt i Berlingske Business i marts var 8.000 danskere på det tidspunkt udstyret med en iPhone.

Et opslag på webstedet Mobilpriser.dk viser, at fire danske butikker i dag har iPhonen på hylderne til priser mellem 4.950 og knap 7.000 kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere