Artikel top billede

Problemerne tårner sig op for Rejsekort

Politikerne begynder nu for alvor at grille organisationen bag det digitale rejsekort. Årsagen er gentagne overskridelser af tidsplanerne, dårlig samarbejde og ringe projektstyring.

Tilliden til leverandøren af det digitale Rejsekort daler, og politikerne stiller flere og flere kritiske spørgsmål.

Selskabet bag projektet, Rejsekort A/S, erkender over for Folketingets Trafikudvalg, at problemerne med projektet er omfattende, hvilket Computerworld har omtalt i en stribe tidligere artikler som for eksempel Rejsekortet sætter taksten som vinden blæser

og Dansk Rejsekort pivåbent for hackerangreb.

"Der er bestyrelsesmøde i Rejsekort på mandag, og så må vi have en udmelding om, hvordan det går. Om det kan lade sig gøre eller ikke lade sig gøre for dem at lave det rejsekort," siger socialdemokratiets trafikpolitiske ordfører til Computerworld.

I stil med Heunicke har også Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen været i medierne med krasse kommentarer til kompetencen hos de ansvarlige for projektet.

Tillæg til kontrakten

Rejsekort A/S har forhandlet med leverandøren East-West om "et kontrakttillæg IV, der blandt andet indebærer en ny tidsplan."

Om det her nye tillæg til kontrakten også giver Rejsekort A/S mulighed for at komme ud af det efterhånden omstridte projekt har Magnus Heunicke tidligere på måneden forsøgt at kaste lys over.

Heunicke spurgte blandt andet ministeren om "den nuværende tidsplan for Rejsekortet herunder indhold og tidsplan for de afgørende tests, kortet skal kunne klare ifølge bl.a. tillæg IV i kontrakten." Og derudover bedes ministeren også svare på "hvilke økonomiske og juridiske muligheder, der er for at opsige kontrakten om Rejsekortet?"

Indtil videre mangler Heunicke tilfredsstillende svar på flere af sine spørgsmål.

DSB har aktiemajoriteten

DSB sidder på flertallet af aktierne i Rejsekort A/S, og på samme måde som DSB giver togproducenten Ansaldobreda skylden for de stærkt forsinkede IC4-tog, retter Rejsekort A/S nu skytset mod leverandøren – konsortiet East-West Denmark

Konsortiet, der bruger TDC og IBM som underleverandører og ejes af Thales med 80 procent og Accenture med 20 procent, får hård kritik.

"Konsortiet arbejder ikke godt sammen. East-Wests planlægning og projektstyring er for dårlig, hvilket umuliggør en effektiv arbejdsrytme, lyder anklagerne fra Rejsekort A/S, som ifølge Ritzau konkluderer at:

"Tilliden til leverandøren er dalet gennem et stykke tid."

Busser med

Sidste nyt er, at cirka 20 busser bliver hægtet på systemet, så pilot-pendlerne kan bruge deres chipbaserede rejsekort i både tog og busser på nogle ruter mellem Roskilde og Holbæk.

"Vi skal afprøve noget, der fungerer eller er så tæt på at fungere, at vi kan lære noget af det," sagde Johannes Sloth, administrerende direktør for Movia, tidligere på måneden til Computerworlds trykte udgave.

Johannes Sloth har tidligere sparket fra sig i utilfredshed med, at de fleste planer vedrørende det digitale rejsekort skrider i alle retninger.

"Så meget forsinket, som vi er, er vi da ikke tilfredse, det siger sig selv. Man behøver ikke være vismand for at drage den konklusion. Det er alt muligt andet end tilfredsstillende," siger Johannes Sloth, der også erklærer sig parat til at råbe stop og trække busserne ud af pilottesten igen, hvis systemet begynder at genere passagerer og chauffører i stedet for at være en hjælp.

Farvel til landsdækkende

Siger Movia nej til det seneste tillæg IV til kontrakten, så hænger hele projekt rejsekort i en tynd tråd. Uden Movias 1.500 busser og cirka 220 millioner årlige passagerer forsvinder de fleste af busserne i det østlige Danmark fra projektet.

"Trækker Movia sig, betyder det sandsynligvis, at projektet må opgives som et landsdækkende billetteringssystem," siger Henning N. Jensen, senior partner i konsulentfirmaet Pluscon, der blandt andet rådgiver virksomheder om elektroniske betalingsløsninger.

Han vil ikke afvise, at DSB måske kan finde på køre projektet videre i en mindre skala på et mere lokalt niveau.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere