Artikel top billede

Ni ud af ti datakrænkelser kunne nemt være undgået

Langt de fleste datakrænkelser kunne være undgået uden de store anstrengelser, siger ny rapport. Når det først er gået galt, er virksomhederne desuden for længe om at opdage problemerne.

Ni ud af ti virksomheders datakrænkelser kunne være undgået, hvis de basale sikkerhedsforholdsregler var opfyldt. Det siger en ny rapport fra Verizon Business, der hedder "2008 Data Breach Investigations Report."

Hovedkonklusionerne i rapporten siger, at de fleste datakrænkelser kunne have været undgået, og at virksomhederne ofte slet ikke er klar over, at deres sikkerhed er blevet kompromitteret, før de bliver informeret af en tredjepart.

Herefter kan det tage uger eller måneder, før der bliver rettet op på tingene igen.

Oplysningerne i rapporten er indsamlet over fire år, og omhandler mere end 500 undersøgelser af sikkerhedsbrud og hundredvis af analyser af firmaer, der har været udsat for datakrænkelser, oplyser Verizon.

Øhh… det var vi ikke klar over

I 70 procent af de undersøgte tilfælde fik selskabet først kendskab til sikkerhedsovertrædelserne efter at være blevet underrettet af en tredjepart, ofte en partner eller kunder, som klager over identitetstyveri.

I 65 procent af disse tilfælde var problemet ikke blevet opdaget af virksomheden, selvom det i flere tilfælde havde eksisteret i flere måneder.

I modsætning til den gængse opfattelse kunne Verizon desuden konstatere, at 73 procent af krænkelserne var resultatet af ekstern indtrængen, mens blot 18 procent vurderes som insider-overtrædelser.

Af de eksterne krænkelser blev 39 procent tilskrevet forretningspartnere.

"Der er en tendens til at de interne trusler kommer til at udgøre en mindre procentdel fordi de eksterne trusler eksploderer," siger Ken Willen, sikkerhedsekspert i firmaet Symantec.

"It-afdelingen må dog ikke fjerne opmærksomheden fra de interne datatyverier, for de er ofte betydelig farligere for virksomheden. Her har tyven nemlig meget lettere adgang til informationerne," siger han.

Skyldes en række hændelser

Hertil kommer, at de fleste overtrædelser skyldes en kombination af begivenheder, snarere end et enkelt hack eller indbrud.

Ni ud af ti overtrædelser involverer desuden en form for "ukendt", herunder ukendte systemer på netværket, data, netværksforbindelser og/eller ukendte brugerkonti eller -privilegier.

Undersøgelsen tyder også på, at der har været en markant stigning i antallet af internationale hændelser.

Desuden fremhæves den voksende betydning af det lukrative sorte marked for stjålne data, som et argument for det stigende antal sikkerhedshændelser.

Detail-, fødevarer og nydelsesmiddelindustrien tegner sig for mere end halvdelen af de undersøgte tilfælde, mens de finansielle tjenester står for godt 14 procent.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere