Artikel top billede

Ni ud af ti datakrænkelser kunne nemt være undgået

Langt de fleste datakrænkelser kunne være undgået uden de store anstrengelser, siger ny rapport. Når det først er gået galt, er virksomhederne desuden for længe om at opdage problemerne.

Ni ud af ti virksomheders datakrænkelser kunne være undgået, hvis de basale sikkerhedsforholdsregler var opfyldt. Det siger en ny rapport fra Verizon Business, der hedder "2008 Data Breach Investigations Report."

Hovedkonklusionerne i rapporten siger, at de fleste datakrænkelser kunne have været undgået, og at virksomhederne ofte slet ikke er klar over, at deres sikkerhed er blevet kompromitteret, før de bliver informeret af en tredjepart.

Herefter kan det tage uger eller måneder, før der bliver rettet op på tingene igen.

Oplysningerne i rapporten er indsamlet over fire år, og omhandler mere end 500 undersøgelser af sikkerhedsbrud og hundredvis af analyser af firmaer, der har været udsat for datakrænkelser, oplyser Verizon.

Øhh… det var vi ikke klar over

I 70 procent af de undersøgte tilfælde fik selskabet først kendskab til sikkerhedsovertrædelserne efter at være blevet underrettet af en tredjepart, ofte en partner eller kunder, som klager over identitetstyveri.

I 65 procent af disse tilfælde var problemet ikke blevet opdaget af virksomheden, selvom det i flere tilfælde havde eksisteret i flere måneder.

I modsætning til den gængse opfattelse kunne Verizon desuden konstatere, at 73 procent af krænkelserne var resultatet af ekstern indtrængen, mens blot 18 procent vurderes som insider-overtrædelser.

Af de eksterne krænkelser blev 39 procent tilskrevet forretningspartnere.

"Der er en tendens til at de interne trusler kommer til at udgøre en mindre procentdel fordi de eksterne trusler eksploderer," siger Ken Willen, sikkerhedsekspert i firmaet Symantec.

"It-afdelingen må dog ikke fjerne opmærksomheden fra de interne datatyverier, for de er ofte betydelig farligere for virksomheden. Her har tyven nemlig meget lettere adgang til informationerne," siger han.

Skyldes en række hændelser

Hertil kommer, at de fleste overtrædelser skyldes en kombination af begivenheder, snarere end et enkelt hack eller indbrud.

Ni ud af ti overtrædelser involverer desuden en form for "ukendt", herunder ukendte systemer på netværket, data, netværksforbindelser og/eller ukendte brugerkonti eller -privilegier.

Undersøgelsen tyder også på, at der har været en markant stigning i antallet af internationale hændelser.

Desuden fremhæves den voksende betydning af det lukrative sorte marked for stjålne data, som et argument for det stigende antal sikkerhedshændelser.

Detail-, fødevarer og nydelsesmiddelindustrien tegner sig for mere end halvdelen af de undersøgte tilfælde, mens de finansielle tjenester står for godt 14 procent.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere