Microsoft satser stort på søge-udvikling i Europa

Microsoft satser tungt på udvikling af nye søgeteknologier. Selskabet åbner tre store udviklingscentre i europæiske storbyer, som sammen skal arbejde på at slå Google på udvikling, brugervenlighed og ideer.

Artikel top billede

Microsofts topchef, Steve Ballmer, kan krydre sin Europa-tur, som han i dag afslutter i Portugal, med beskeden om, at Microsoft åbner et omfattende europæisk udviklingscenter, der får klart fokus på udvikling af nye søgeteknologier.

Centret bliver delt op i tre hoved-lokaliteter i henholdsvis Paris, London og München og får navnet European Search Technology Centre (STC).

STC skal arbejde på forbedrede søgeteknologier inden for både brugeroplevelse og resultater på både pc og mobil og inden for både billeder, video og lignende.

Norge er også med

Meddelelsen om søgecentrene kommer umiddelbart efter, at Steve Ballmer under sit besøg i Norge tidligere på ugenkunne meddele, at norske Fast Search & Transfer, som Microsoft købte i begyndelsen af året, bliver udviklingscenter for Microsofts erhvervs-søgninger.

Med etableringen af nu fire udviklings-centre for søgninger står Europa dermed til at blive endnu vigtigere udviklingsområde for Microsoft.

Det skyldes ikke mindst det kuldsejlede opkøbsforsøg af Yahoo, som ellers ville have tilført Microsoft mange udviklings-kræfter og et godt momentum på området.

Opkøbs-forliset har imidlertid tvunget Microsoft til at rette blikket mod andre muligheder, om end meget dog tyder på, at tiltaget ikke mindst sigter efter at tage søge-kampen op med Google på det europæiske marked.

Microsoft fortæller ikke, hvor mange jobs, de nye udviklings-centre vil skabe. Det er dog hensigten, at de skal komplementere de nuværende udviklingscentre, hvoraf en af de store ligger i Vedbæk nord for København.

På søgeområdet åbnede Microsoft et stort udviklingscenter i Beijing i 2005.

Steve Ballmer er i dag fredag ved at afslutte en uge-lang rundrejse i Europa, der begyndte i København søndag eftermiddag.

Du kan læse Computerworlds interview med Steve Ballmer her samt i en udvidet udgave i fredagens papirudgave.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil