De danske netbutikker er ifølge bestyrelsesformand Claus Hjorting fra Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH) allerede langt fremme med hensyn til at sikre kunderne gode handelsbetingelser.
Og det kan de danske netbutikker med fordel benytte sig af, når EU ensretter forbrugerreglerne for e-handel på europæisk plan.
Men der er flere punkter, som de danske netbutikker bør være opmærksomme på, når de skal tiltrække EU-borgere ind på de danske domæner.
1.
Hav en engelsk eller anden sprogversion af hjemmesiden. Billeder afhjælper sprogbarriererne, men kan ikke sælge produkterne alene.
2.
Sørg for at tage imod flere forskellige lokale/nationale betalingskort. En dansk kunde ville jo eksempelvis blive lykkelig, hvis vedkommende kunne betale med Dankort på et italiensk site. VISA/Mastercard-løsningen kan ikke gøre det alene.
3.
Søgemaskineoptimer hjemmesiden til eksempelvis Google på alle de sprogområder, som du ønsker at få ind på sitet. En lokalt udseende profil i søgemaskinerne gør dig mere troværdig over for de handlende.
4.
Vær indstillet på at kunne svare telefonisk eller skriftligt på flere sprog på de henvendelser, som de i forvejen skeptiske europæiske kunder måtte have. Engelsk er minimumskravet.
5.
Lev op til EU-reglerne om fortrydelsesret og leveringsgaranti. Et flosset rygte kan hurtigt skade andre danske e-virksomheder.