Artikel top billede

Inviter dine kunder indenfor på nettet

Klumme: Kan dine kunder ikke komme til orde på de digitale platforme, virksomheden stiller til rådighed, så kommer de til orde andre steder - uden virksomhedens kontrol og viden.

Internettets bevægelse fra et én til mange-medie med klar forskel på afsender og modtager og over til web 2.0-modellen med mange til mange-kommunikation sker i denne tid hurtigere end nogensinde før.

Brugergenereret indhold - og specielt "rigt indholdt" som for eksempel video - forventes at stige eksplosivt i de kommende år, ikke mindst fordi vores bredbåndsforbindelser bliver større og billigere, og fordi det at optage en video i dag sker ved en enkel knap på mobiltelefonen.

I 2009 forventes alene det europæiske marked for brugergenereret videoindhold at stige fra godt 1,2 milliarder kroner i 2008 til 14,7 milliarder kroner i 2012 (ABI Research).

Og vi er vilde med det brugergenererede indhold. Vi­deoer, boganmeldelser, fotos, og rating af alt fra rejsemål, restauranter og services til dagligvarer og udseende, ja sågar brugergenererede reklamer.

Vi er mere engagerede i, har mere tillid til og er mere tilbøjelige til at vende tilbage til et website, der tillader sine brugere at tage del i udviklingen af indholdet.

Det store spørgsmål bliver derfor, hvordan denne udvikling udnyttes i den digitale markedsføring?

Der er en række muligheder for virksomheder til at skabe reel værdi af denne udvikling, men især muligheden for at få indsigt i forbrugernes ønsker, behov og præferencer er reelt værdiskabende.

I denne proces skal virksomheden turde slippe kontrollen med sit brand for i højere grad at overlade det til forbrugerne.

En udvikling, der dog med forbrugernes lette adgang til at komme til udtryk på nettet reelt allerede er sket.

Kan forbrugerne således ikke komme til orde på de digitale platforme, virksomheden stiller til rådighed, for eksempel et website, så kommer de til orde andre steder - uden virksomhedens kontrol og viden.

Ved at invitere forbrugerne til at interagere, lege med og udfordre virksomhedens brand etableres en direkte kanal til forbrugerne, hvor uvurderlig viden om forbrugernes opfattelse af virksomhedens brand, produkter, services m.m. bliver serveret direkte ved døren.

En viden, som er uvurderlig for virksomheden til at tilrettelægge sin markedsføring og sågar produktudvikling efter.

En unik del af virksomhedens markedsføring

Muligheden for via webteknologier at ‘smage' på den enkelte bruger, kommunikere til den enkelte, fra den enkelte, analysere onlineadfærd og ad den vej servere målrettet indhold baseret på den enkeltes interesser og præferencer - den er helt unik for den digitale del af virksomhedens markedsføring og giver potentielt mulighed for en ægte en til en-dialog.

Så vær generøs.

Inviter dine forbrugere indenfor til festen og giv dem lov at tale om, lege med og interagere med dit brand, dine produkter og dit indhold.

Det er bedre at åbne sig end at lukke i og ignorere brugerne. For giver du først kunderne lov til at deltage i festen på ærlig vis, så er de typisk også helt med på at "banke det værste skidt af støvlerne", før de træder ind.

Ellers husker de hinanden på det.

[i]Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør
i Valtech.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2 og Compliance

På denne dag får du indsigt i, hvilke metodikker og løsninger, der får enderne til at mødes i en verden med stadig skrappere regulatoriske krav til sikkerhed – hvilket f.eks. det kommende NIS2-direktiv er udtryk for – samt kunders og myndigheders forventninger til din compliance.

04. juni 2024 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2024 - Sådan indtager du rollen som udviklingsdirigent

Vi dykker ligeledes med i, hvordan du i praksis skaber en hurtig og effektiv udviklingsorganisation trods legacy, siloer og digital gæld. Samt hvordan du bygger bro mellem teknologi, data, kunder, effektive processer og nye ideer. Vel at mærke samtidig med, at både forretningen og andre interne stakeholders har en liste over forventninger, der vokser hurtigere end dit budget.

04. juni 2024 | Læs mere


Årets CIO 2024

Vi skal finde Årets CIO 2024 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

06. juni 2024 | Læs mere