Google ind i EU-batalje mod Microsoft

Google melder sig på banen i EU's sag mod Microsofts browser-bundling.

Artikel top billede

Google vil sidde med ved det bord, hvor man har indflydelse på den monopol-sag, som EU er på vej med mod Microsofts forretningsmetoder på browser-området.

Her er EU utilfreds med, at Microsoft binder Internet Explorer-browseren sammen med Windows-styresystemerne, der uden sammenligning er de mest udbredte i verden.

Google er interesseret i at modarbejde Microsoft, fordi selskabet har lanceret sin egen browser, Chrome, som selskabet håber vil vinde stor udbredelse.

Netop markedsandele og udbredelse på browsermarkedet regnes af mange for uhyre vigtig i den kommende tid, fordi flere og flere applikationer og systemer kører direkte på nettet og ofte via en browser.

Konkret har Google ansøgt EU om at blive såkaldt 'tredjepart' i sagen. Det sker kort tid efter, at Firefox-producenten Mozilla er blevet godkendt som tredjepart.

Godkendes Google, vil selskabet kunne fremlægge sine synspunkter over for EU Kommissionen, ligesom selskabets repræsentanter vil kunne gennemgå ellers fortrolige sagsakter, som Microsoft har sendt til kommissionen og deltage i en eventuel høring.

"Google mener, at browser-markedet ikke er konkurrence-baseret, og det bremser innovationen," lyder det fra Google.

Netop Google og Microsoft har i flere år kæmpet indædt med hinanden om herredømmet over internettet.

Til Financial Times fortæller Sundar Pinchai, produktchef for Google's Chrome browser, at Google mener, at selskabet kan bidrage med at forklare EU Kommissionen, hvor vigtig browser-markedet egentlig er for it-udviklingen, ligesom han forestiller sigt, at Google kan komme med feedback og input i øvrigt.

Hvis beskyldingerne holder stik, kan Microsoft blive tvunget til at ændre den måde, hvorpå selskabet distribuerer Internet Explorer, ligesom selskabet risikerer at skulle en bøde for misbrug af sin dominerende markeds-position.

Sagen er blevet sat i gang på baggrund af en klage fra den norske browser-producent, Opera.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil