Google ind i EU-batalje mod Microsoft

Google melder sig på banen i EU's sag mod Microsofts browser-bundling.

Artikel top billede

Google vil sidde med ved det bord, hvor man har indflydelse på den monopol-sag, som EU er på vej med mod Microsofts forretningsmetoder på browser-området.

Her er EU utilfreds med, at Microsoft binder Internet Explorer-browseren sammen med Windows-styresystemerne, der uden sammenligning er de mest udbredte i verden.

Google er interesseret i at modarbejde Microsoft, fordi selskabet har lanceret sin egen browser, Chrome, som selskabet håber vil vinde stor udbredelse.

Netop markedsandele og udbredelse på browsermarkedet regnes af mange for uhyre vigtig i den kommende tid, fordi flere og flere applikationer og systemer kører direkte på nettet og ofte via en browser.

Konkret har Google ansøgt EU om at blive såkaldt 'tredjepart' i sagen. Det sker kort tid efter, at Firefox-producenten Mozilla er blevet godkendt som tredjepart.

Godkendes Google, vil selskabet kunne fremlægge sine synspunkter over for EU Kommissionen, ligesom selskabets repræsentanter vil kunne gennemgå ellers fortrolige sagsakter, som Microsoft har sendt til kommissionen og deltage i en eventuel høring.

"Google mener, at browser-markedet ikke er konkurrence-baseret, og det bremser innovationen," lyder det fra Google.

Netop Google og Microsoft har i flere år kæmpet indædt med hinanden om herredømmet over internettet.

Til Financial Times fortæller Sundar Pinchai, produktchef for Google's Chrome browser, at Google mener, at selskabet kan bidrage med at forklare EU Kommissionen, hvor vigtig browser-markedet egentlig er for it-udviklingen, ligesom han forestiller sigt, at Google kan komme med feedback og input i øvrigt.

Hvis beskyldingerne holder stik, kan Microsoft blive tvunget til at ændre den måde, hvorpå selskabet distribuerer Internet Explorer, ligesom selskabet risikerer at skulle en bøde for misbrug af sin dominerende markeds-position.

Sagen er blevet sat i gang på baggrund af en klage fra den norske browser-producent, Opera.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil