Artikel top billede

Japanerne stopper med at blogge og twitte

Når den politiske valgkamp begynder i Japan, bliver der stille i blogosfæren og på Twitter.

Computerworld News Service: Mandag stoppede 1.370 japanere med at blogge og twitte. Det er der måske ikke noget usædvanligt ved. Hver dag er der trods alt hundreder, der opgiver deres bestræbelser med de sociale medier på nettet. Men for disse japanere blokeres deres online-aktiviteter af loven.

Nej, de har skam ikke gjort noget galt. Men de er alle kandidater i Japans kommende nationale valg, og med startskuddet til det officielle 12-dages vindue for politisk valgkamp er online-kommunikation nu forbudt område.

Det er konsekvensen af en 59 år gammel valglov, der ikke har kunnet holde trit med tiden. I en æra hvor politikerne i stigende grad vender sig til internettet for at interagere med potentielle vælgere og mobilisere en base af støtter - hvilket blev levende demonstreret af den amerikanske præsident Barack Obama i hans valgkamp - er de japanske politikere begrænsede til talerstolen, informationsfoldere og plakater, som også er lovregulerede.

"I dag begynder valgkampen. Jeg er nødt til at stoppe med Twitter i dag, selvom jeg synes, det er urimeligt," skriver Seiji Ohsaka, som er politiker fra den nordlige ø Hokkaido, til sine 6.361 followers på Twitter.

Den japanske valglov for offentligt embede forbyder ikke specifikt brug af internettet, men den lægger restriktioner for brugen af litteratur og billeder i valgkamp, og det er blevet fortolket til at inkludere internettet.

Skal sikre lige muligheder

Resultatet er, at under valgkampagner i Japan er æteren ikke fyldt med politiske reklamespots, og gaderne er ikke plastret til af valgplakater. Der bliver derimod opsat valgplakattavler i byerne med plads til en 83 centimeter høj og 58 centimeter bred plakat fra hver kandidat, som kun har lov til at distribuere et begrænset antal plakater. Også informationsfoldere skal tælles og nummereres.

Kandidaterne får hver tildelt en kort tv-sendetid som regel tidlig eller sen aften, hvor der kun er få seere. Resten af tiden går med at drive valgkamp i nærmiljøet, på gaden og holde taler uden for togstationerne.

Det er ifølge lovens fortalere alt sammen designet til at forhindre kandidaten med de dybeste lommer fra at dominere valgkampen.

Men loven har et stigende antal kritikere, som ikke kun er twittende politikere. Valgdeltagelsen er lav blandt de unge, og nogle tror, at det er fordi, den gammeldags form for valgkamp ikke klarer at motivere en befolkning, der er omsluttet af digitale medier fra fødslen.

"Det er afgørende, at internettet bliver gjort tilgængeligt til brug i valgkampagner så hurtigt som muligt," skrev Japans andenstørste avis i en leder for nyligt.

Men valget 30. august kan også vise sig at blive sidste gang loven holder stand.

Hvis meningsmålingerne siger noget reelt, står det regerende Liberal Democratic Party på kanten af et historisk valgnederlag. Efter over 50 år i regeringen kun afbrudt en enkelt gang i nogle få måneder ser de japanske vælgere ud til at vrage partiet og overdrage kontrollen over det magtfulde underhus til det opponerende Democratic Party of Japan.

Dette oppositionsparti kontrollerer allerede overhuset og har planer om hurtige ændringer, hvis det skulle vinde valget.

Blandt disse finder man sandsynligvis valgloven.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere