Artikel top billede

Conscia: Omsætningen løber fra indtjeningen

Fokus på store kunder får omsætningen til at vokse fra indtjeningen hos Cisco-partneren Conscia. Strategien betyder, at både overskudsgrad og afkastningsgrad falder.

Conscia, der er såkaldt guldpartner hos netværksleverandøren Cisco, har en fin forretning kørende som leverandør af netværksløsninger til store private og offentlige virksomheder samt infrastruktur til de fibernet, som elselskaber ruller ud over hele Danmark.

Omsætningen voksede i regnskabsåret 41 procent, mens resultat før skat voksede med 19 procent. På trods af væksten faldt såvel overskuds- og afkastningsgrad som egenkapitalandel i forhold til året før.

"Det er rigtigt, at omsætningen vokser fra resultatet, og det hænger sammen med, at vi får større og større kunder ind," fortæller Mogens Bransholm, administrerende direktør for og medejer af Conscia.

Elendig indtjening

Forklaringen er, at løsningerne til de store kunder kræver køb af mere hardware, og hardware er der ikke meget indtjening i. Så når Conscia insisterer på at levere det hele 'end-to-end' i de store løsninger, så tjener konsulentforretningen forholdsmæssigt mindre, og så ender overskudsgraden med at falde.

"Men selv om overskudsgraden faldt i det sidste regnskab, så er den stadig bedre, end hvad vi budgetterede med," tilføjer Mogens Bransholm.

Årsagen til, at Conscia går efter stadig større kunder er ifølge Bransholm, at selskabets konsulent-kompetencer passer bedst til de store kunder.

"Og så er det ikke et mål i sig selv for os at have en høj overskudsgrad. Vi arbejder for at lave en god forretning, og den er ikke kun defineret ved en høj overskudsgrad. Hvis vi kan fastholde de høje vækstrater, så ender det med at blive en fin forretning," siger Mogens Bransholm.

Markedet skrumpede

Ifølge en pressemeddelelse svandt det danske marked for netværks-løsninger ind med 15-25 procent sidste år, og det har krævet, at Conscia har skullet gafle markedsandele for at fastholde en vækst.

"Vi tager nok andele meget bredt fra alle vores konkurrenter, hvor de tre største er NetDesign, HP og IBM," siger Mogens Bransholm.

Han forventer at vokse lige så meget i indeværende regnskabsår som i det forrige, men har også tænkt sig at "holde speederen i bund" og derudover forsøge at være først med konsulenter certificeret til de nyeste teknologier.

Til at fastholde firmaets vækst har Conscia for nylig ansat Henrik Boye, der kom fra Cisco og Peter Arberg, der kom fra en stilling som produktudviklingsdirektør hos Ericsson i San José i det sydlige Californien.

Mogens Bransholm, der selv har en fortid som direktør hos Cisco, ejer Conscia sammen med selskabets fire stiftere Allan Bruhn, Kasper Kruse, Christian Hjortgaard og Brian Luplau.

Når formaliteterne er på plads, er det også planen, at de to nyansatte, Boye og Arberg, skal indtræde som partnere og medejere af Conscia.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere