Bestyrelsen må trække i arbejdstøjet

Bestyrelsen i danske it-virksomheder skal for alvor hoppe i jakkesættet. I krisetider bliver der stillet væsentlig større krav om involvering.

Artikel top billede

Foto: Vuk Vukmirovic (Foto: Vuk Vukmirovic)

Hvis du har et billede på nethinden af en søvnig bestyrelse, der afholder et par årlige møder i lokaler så røgfyldt, at man knap kan se formanden sidde med benene oppe på bordet og en cubansk cigar i mundvigen, så kan du godt tro om. Krisen kræver, at bestyrelsen trækker i arbejdstøjet og involverer sig mere i virksomhedens ledelse.

"Bestyrelsen kan træde i karakter og virkelig fungere som en kritisk sparringspartner for den daglige ledelse, når det gælder de strategiske målepunkter og justeringen af dem i takt med den hurtigt omskiftelige virkelighed, som virksomheden befinder sig i," siger Kim Gerner.

Han forklarer, at det er her, bestyrelsen skal vise sit værd og medvirke til at bringe virksomheden ud af krisen.
"Særligt i krisetider er det dog også vigtigt, at bestyrelsen anerkender sin kontrolrolle og sit ansvar for at følge tæt op på tingene," siger Kim Gerner.

Balancegang

"Men bestyrelsens arbejde er en balancegang. Det er min erfaring, at den normalt skal holde sig fra fristelsen til at blande sig for meget i den daglige håndtering af driften. Ellers risikerer man, at den dygtige direktør mister sit drive," siger Kim Gerner.

Han forklarer, at de tider, hvor bestyrelsesmedlemmer ikke besad deres poster i kraft af kvalifikationer, bør være et overstået kapitel.

"Og det er det i langt størstedelen af it-virksomhederne. Det er en positiv og nødvendig tendens, ikke mindst i en krisetid," siger han.

Hele 95 procent af cheferne for de danskbaserede it-virksomheder, som deltog i Deloittes IT Vækstbarometer 2009, vurderer, at der dels vil blive stillet større krav til bestyrelsen og dels til bestyrelsens involvering.

En af direktørerne i undersøgelsen foretaget hen over sommeren udtrykker det sådan:

"De er nødt til at engagere sig meget mere. De skal være forberedte på at træffe kortsigtede beslutninger, fordi markedssituationen ændrer sig så hurtigt. Bestyrelsen bliver mere operationel og mindre strategisk, fordi omverdenen ændrer sig så hurtigt hele tiden," siger en direktør.

En anden udtrykker det på denne måde:

"De skal have større fokus, være mere forberedte på ændringer i tiden og kunne skifte retning hurtigt, hvis det kræves."

Andre peger på, at i modvind skal der flere hoveder ind over beslutningerne.

"Det er jo, når en situation skærpes, at der skal tages de rigtige beslutninger, uanset om det gælder finansiering, investering eller markedsudvikling," siger en direktør
"Det er altid sværere, når det hele kører i modvind. Det kræver lidt mere snak, samtale og opfølgning på diverse strategier," lyder det fra en anden i undersøgelsen.

Mere kontrol

Samtidig lader der også til at være en større grad af kontrol.

"De er mere overvågne overfor kapitalstrømmene. Der er flere møder, end der plejer at være," fremhæver en af de 300 direktører.

Endelig skal bestyrelsen tæt på de steder i virksomheden, hvor det gør ondt.

"Bestyrelsen bliver nødt til at se meget mere detaljeret på virksomhedens forretningsplan og de investeringer, der skal foretages i virksomheden," siger en direktør.

"De skal være meget skarpe på, hvilke steder man kan finde besparelser til kunderne lige nu for at fastholde dem," lyder det fra en anden.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Logistisk sagsbehandler til Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Socialpædagogernes Landsforbund

    BI-udvikler med sans for datakvalitet

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job