USA slipper grebet om nettet

På onsdag udløber en aftale mellem det amerikanske handelsministerium og den organisation, der administrerer internettets infrastruktur.

Artikel top billede

Aftalen mellem det amerikanske handelsministerium og ICANN, der i mange år har betydet, at internettets infrastruktur officielt har været under amerikansk kontrol, udløber på onsdag.

ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), er en nonprofit-organisation, der styrer den grundlæggende infrastruktur bag internettet. ICANN kontrollerer således de rodservere, der kommunikerer med alverdens lokale DNS-servere, og det er dem, der bestemmer over alle verdens toplevel-domæner som eksempelvis det danske .dk.

Efter internettet har vundet massiv international udbredelse over de seneste 15 år, har der i flere omgange været udtrykt bekymring over, at den amerikanske regering via sit engagement i ICANN reelt har haft magten over internettet.

Blandt andet har EU-kommissionen ønsket, at ICANN skulle flyttes over i internationalt regi i form af eksempelvis FN.

På en FN-konference i 2005 forlangte en række lande, at ICANN skulle frigøres fra amerikansk kontrol.

Det har resulteret i, at ICANN har påbegyndt en løsrivelsesproces, der i første omgang har bestået af en såkaldt Joint Partnership Agreement (JPA) med det amerikanske handelsministerium. Det er denne aftale, der udløber 30. september.

Fortsat stormvejr

Kort forinden udløbsdatoen for samarbejdet med handelsministeriet, er ICANN, der altså nu skal fungere som uafhængig organisation, blevet angrebet med beskyldninger om ikke at kunne forvalte sin opgave på en forsvarlig måde.

Særligt i forbindelse med frigivelsen af de generiske toplevel-domæner, eller gTLD, er der røster, der mener, at organisationen ikke har været gode nok til at lytte til den kritik, der har været rejst i forbindelse med de nye domænetyper.

Således måtte ICANN's COO, Doug Brent, i sidste uge stå skoleret over for en komite i det amerikanske senat og besvare spørgsmål om, hvorfor organisationen ikke har formået at løse de problemer, der er blevet påpeget i forbindelse med den forestående frigivelse af gTLD.

Blandt andet har Hewlett-Packard og Dell beklaget sig over, at frigivelsen af gTLD vil betyde, at firmaer er nødt til at investere store summer i domænenavne, hvis de vil sikre sig mod varemærkemisbrug og typosquatting.

Men også FN har meddelt, at en frigivelse vil være problematisk og i yderste konsekvens underminere brugernes tillid til hele systemet.

Frigivelsen af gTLD betyder, at alle for den rette sum kan opkøbe og admistrere sit eget toplevel-domæne, som er den del af en internetadresse, der står bag ved det sidste punktum. Af allerede eksisterende gTLD'er kan nævnes com, net, org og nogle af de nyere skud på stammen info, jobs og museum.

Under høringen i senatet kom det frem, at ICANN endnu ikke har fastsat datoen for, hvornår det bliver muligt at købe sit eget gTLD.

Kræver undersøgelse

En af de største kritikere af ICANN, organisationen CADNA (Coalation Against Domain Name Abuse), opfordrer den amerikanske regering til at se ICANN grundigt efter i sømmene, før organisationen bliver sluppet løs af handelsministeriet.

CADNA, hvis medlemmer tæller virksomheder som Dell, HP, AIG og Hilton, beskylder ICANN for at være uigennemsigtig og påvirkelige over for specielle interesser i deres beslutningsprocesser. Derudover mener CADNA, at ICANN har for meget fokus på profit i forhold til at tjene internetbrugernes interesse.

"ICANN's finansieringsmodel betyder, at organisationens indtjening kommer fra salg og fornyelse af domænenavne. Det skaber en interessekonflikt, der tvinger ICANN til at støtte beslutninger om at sælge flere domænenavne," lyder det blandt andet i en pressemeddelelse fra CADNA.

Men også planerne om at tilbyde muligheden for at købe sit eget toplevel-domæne, kritiserer CADNA i skarpe vendinger.

"Med udrulningen af nye toplevel-domæner udvides internettet betydeligt. Det sker uden at ICANN først har undersøgt, hvilke risici og omkostninger det påfører internettets brugere," skriver organisationen i pressemeddelelsen.

Det er CADNA's ønske, at aftalen mellem ICANN og handelsministeriet skal forlænges 12 måneder, imens undersøgelsen finder sted.

Vil ikke ændre det store

Hvad udløbet af aftalen helt konkret vil betyde, er dog lidt uklart. I 2008 har Paul Levins, ICANN's executive officer og vice president for offentlige anliggender, udtalt til Computerworld, at det ikke kommer til at ændre noget.

"Folk spørger ofte, hvad der så sker med ICANN. I realiteten vil der ikke ske det store. Udløbet af JPA er ikke et signal om, at vi forandres. Når JPA udløber, vil organisa­tionen stort set være den samme," sagde Paul Levins den gang.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job