Bankerne presser teleselskaber med mobilbetaling

Med deres kommende betalingsløsning til mobiltelefonen viger bankerne uden om teleselskaberne som et fordyrende led.

Artikel top billede

I fremtiden kan det være, at det slet ikke er nødvendigt at hive plastickortet frem. Mobiltelefonen kan i stedet klare ærterne. Foto: Danske Bank (Foto: Danske Bank)

Der har igennem længere tid været en dialog mellem de danske banker og teleselskaber omkring fremtidens mobile betalinger. Nu kommer bankerne med deres første udspil.

Det sker, når PBS i morgen offentliggør et projekt, som bankernes betalingsvirksomhed har søsat.

"Vi kan se, at folk efterspørger at kunne anvende mobilen som betalingsform, og derfor vil den danske finansielle sektor med PBS for bordenden nu søge at udvikle en løsning, så det kan ske på en måde, der minder om andre betalingsformer, hvor man nu skal bruge mobilen i stedet," siger pressechef Søren Winge fra PBS.

I dagens udgave af Morgenavisen Jyllands-Posten siger TDC's underdirektør Morten Hother Sørensen, at han finder det "ærgerligt", at PBS nu kommer uden at have haft en dialog med teleselskabet.

Teleanalytiker John Strand mener dog, at der er en ganske god grund til, at PBS nu kommer med deres eget udspil.

"Det, der er vigtigt her, er, at bankerne sender et klart signal til mobilselskaberne. 'I må gerne være med som leverandør af bits og bytes, men hvis I ønsker at være en del af værdikæden og tjene penge på det her, så kan I godt glemme det'," siger John Strand fra Strand Consult.

Udspillet er kun første skridt

Løsningen, som PBS arbejder på, vil ikke basere sig på NFC-teknologien, hvor mobilbrugerne kan holde deres telefon tæt på en betalingsenhed og dermed gennemføre en transaktion. Hvis ellers kreditkortet er lagt ned på telefonen.

Den teknologi kommer danskerne formentlig først til at anvende om tre til fem år. Seniorproduktchef Mette Grimm Munck fra Danske Bank fortalte for nylig til Computerworld, at finanskrisen havde forsinket processen.

Samtidig var problemet, at mobiltelefonerne hos danskerne ikke er klar til teknologien endnu. Og det tager tid, før alle danske mobilbrugere har en NFC-telefon i hånden.

Samtidig skal mobilen understøtte en ny type SIM-kort kaldet UICC, som eksempelvis betalingskort kan lægges ned på.

"Vi er fælles om interessen for kontaktløse betalinger, og jeg mener, at vi fra bankernes side kan være relativt hurtigt klar. Det kræver dog, at teleoperatørerne begynder at tilbyde kunderne mobiltelefoner, der understøtter de nye teknologier, NFC og UICC," sagde Mette Grimm Munck for en måned siden.

Står stærkere med betalingstjeneste

I dag er det muligt at købe tog- og busbilletter flere steder med mobiltelefonen. Her foregår betalingen ved, at købet bliver betalt via mobilregningen. TDC's Morten Hother Sørensen ser dog gerne, at betalingerne tager skridtet videre med brug af NFC-teknologi.

"Vi står stærkere som udbyder ved at tilbyde sådan en service, så jeg vil kalde det en positiv måde at fastholde sine kunder på og ikke en negativ måde. Vi tror, at jo flere relevante tjenester, vi kan tilbyde kunderne, jo mere loyale bliver de over for os," fortalte han til Computerworld i sidste måned.

Han fremhævede ved den lejlighed, at TDC kunne tjene penge på at distribuere løsningen ud til selskabets kunder.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    BEC

    Implementation Consultant

    Region Sjælland

    Jyske Bank

    Senior Informationsarkitekt

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Softwareudviklere til Cyberdivisionens HR-systemer og Applikationer i Ballerup

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS