Sådan hitter sygehusene med innovative it-løsninger

De danske sygehuse er flere steder i gang med smarte og lavpraktiske it-løsninger, der gør hverdagen nemmere. Se nogle af dem her.

Artikel top billede

Ude på hospitalsgangene og på operationsstuerne er der behov for lavpraktiske løsninger her og nu, hvis tingene skal hænge sammen.

Regionerne har sat flere projekter i gang for at tiltrække læger, få sundhedspersonale til at blive længere tid på arbejdsmarkedet og for at teste ny teknologi på sundhedsområdet.

Robotstyring

Planlæggerne bag det nye supersygehus i Århus er eksempelvis ved at undersøge, om principper fra bilindustrien om robotstyrede lagre og "just-in-time"-systemer kan betale sig i sundhedsvæsnet.

Det betyder, at personalet ikke selv skal pakke de vogne med klinisk udstyr, der skal bruges til hver enkelt operation.

I Region Sjælland er der sat flere initiativer i gang. Blandt andet samarbejder en strålebehandlingsenhed i Næstved med en lignende afdeling på Rigshospitalet.

"Afdelingen i Næstved er koblet fuldt op med Rigshospitalet, og det betyder, at patienterne slipper for at tage fra Næstved til København og specialisterne kan tale sammen på et fælles grundlag," siger Lars Onsberg Henriksen, kvalitetsdirektør i Region Sjælland.

Og netop den type løsninger regner kvalitetsdirektøren med, kan udbredes til hjerte-, sårbehandlings- og blodtryksområdet.

Skal vi se på alternativerne?

"Er det sådan, at vi kan levere den kliniske ydelse alle de steder, vi gerne vil, med en kliniker til stede? Eller skal vi til at se på alternativerne," spørger Lars Onsberg Henriksen retorisk.

Han forklarer, at nye større sygehuse trækker i retning af centralisering af sundhedssystemet. Men omvendt skal teknologien gøre det modsatte.

"Jeg tror, at alle er i gang med den her udvikling. Det er en blanding af, at vi samler mange behandlinger på færre steder, men samtidig øger det behovet for at kommunikere med de decentrale steder," siger han.

Nogle af de teknologier, der skal tages i brug, er ikke specielt avancerede, men det kræver nytænkning.

Det viser et eksempel fra Fyn.

Den løsning er blevet revet ned af hylderne

Sundheds-it har ry for at bestå af tunge dyre systemer, som det tager oceaner af tid at brede ud, og som i bedste fald ikke er til ulempe for læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale.

Men et eksempel fra Odense Universitets Hospital, OUH, viser, at når blot løsningen er simpel at anvende og opfylder et behov, så står personalet i kø for at få lov til at komme i gang.

Tele-tolkning

Den fynske løsning er en tele-tolkningsordning, hvor personalet i stedet for at skulle have en tolk ud på den enkelte afdeling og oversætte for patienter, der ikke taler dansk - eller i nogle tilfælde i stedet for at et familiemedlem oversætter - bestiller en tolk i et center, tager en skærm med indbygget kamera med til konsultationen og går i gang.

Ifølge lægelig direktør på OUH Peder Jest, så er succesen så stor, at de 3-4 afdelinger, som var med fra begyndelsen tidligere i år, nu er blevet til 10 afdelinger.

Der arbejdes på at udbrede lignende løsninger i hele landet, og OUH's tolkecenter samarbejder allerede med sygehuse i Region Nordjylland og i Region Hovedstaden, der gerne vil afprøve teknikken.

"Vi bruger i regionen 30.000 tolkninger om året på sundhedsområdet, så der er nogle enorme gevinster ved det her," siger Peder Jest, som forklarer, at det faktisk har vist sig, at tolkene bliver bedre, at mange patienter føler sig bedre tilpas ved at tale åbent til lægen uden en tolk i lokalet, og at det er blevet lettere at planlægge, efter tolken kan bookes til teletolkning.

Succesen har spredt sig som ringe i vandet, og Peder Jest konstaterer, at selv om der er tale om en relativt simpel teknologisk løsning, så er han meget glad for succesen.

"Det er en spredning, der sker meget hurtigere, end jeg er vant til," siger Peder Jest.

Han tilføjer, at teknologien i dette tilfælde opfylder to meget vigtige betingelser:

Den sparer tid for personalet og giver patienten en bedre oplevelse.

Træd på bremsen

Otto Larsen, der som direktør for Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark, SDSD, tegner de overordnede linjer i indsatsen, mener, at det er afgørende for et velfungerende sundhedssystem i fremtiden, at digitaliseringen lykkes.

Han mener, at det kan lade sig gøre ved at fokusere indsatsen.

"Vi skal gennemføre det samme som i banksektoren. Vi skal have systemer, hvor patienter selv måler og tjekker sig selv, så vi slipper for rutinebesøg," siger Otto Larsen og konstaterer:

"Der har du den kæmpestore arbejdskraftbesparelse."

Til gengæld maner Otto Larsen også til besindighed, når det gælder udviklingen af nye projekter.

"Jeg vil godt træde på bremsen. Det er måske mere værd bare at få udbredt det, vi har, end at sætte en masse nye udviklingsprojekter i gang. Jeg ved godt det lyder lidt kedeligt og reaktionært, men det er jeg overbevist om," siger han.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Fagligt Fælles Forbund

Konsulent til Medlemskontaktcenter

Sydjylland

Impact Fund Denmark

Head of IT – lead our digital transformation

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

Region Sjælland

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S