Artikel top billede

Hans Andersen, Ricoh Danmarks nye administrerende direktør, vil løfte stemningen blandt de ansatte.

Ricoh har fået ny direktør: Der var brug for mig

Efter 17 år som chef i Tyskland vender Hans Andersen hjem til Danmark som administrerende direktør for Ricoh, der er ved at finde sig selv efter sammenlægninger og fyringer.

"Der var brug for mig i Danmark."

Sådan lyder det korte svar fra Hans Andersen, når han skal forklare, hvorfor han efter 17 år som både økonomidirektør og administrerende direktør i IKON Deutschland, nu er vendt hjem til sit fødeland som administrerende direktør for Ricoh Danmark.

Den længere version af forklaringen om hjemkomsten handler om, at IKON-koncernen i juni 2008 blev købt af den japanskejede print- og dokumenthåndterings-koncern, Ricoh.

"Det tyske IKON-selskab skal integreres i løbet af sommeren i Ricoh Tyskland, og så var der pludselig to høvdinge. Det er jo en for mange, og jeg var ikke sen til at sige ja til at flytte hjem til Danmark," siger Hans Andersen.

Han overtager posten fra svenske Per Hagklint, som i en overgangsperiode var udnævnt til at lede Ricoh i forbindelse med Ricohs sammenlægning af IKON og det danske Ricoh-datterselskab NRG.

Turbulent sammenlægning

Nok er 55-årige Hans Andersen dansk, men han har aldrig arbejdet i Danmark.

I 1968 flyttede han med sine forældre til Sverige, hvor han havde sin opvækst og sin karriere, inden han i 1981 rejste til Tyskland, hvor han arbejdede for en række forskellige virksomheder.

Den erfaring, han har høstet her, bringer han nu videre til danske Ricoh, der har været igennem en ikke helt uproblematisk sammenlægning af den danske afdeling af IKON og Ricohs danske datterselskab NRG, der begge markedsførte Ricoh-løsninger.

Det har været en hård sammenlægning i Danmark. I alt 38 mistede deres job i en masseopsigelse.

"Det var hårdt for de ansatte i begge firmaer. Man besluttede først at flytte administrationen til Sverige, men måtte revidere den beslutning, og tage administrationen tilbage."

"Men da havde man allerede tabt en masse gode medarbejdere, som man måtte prøve at lokke tilbage til firmaet. Det har betydet, at integrationsprocessen har været betydeligt vanskeligere, end den normalt ville have været," siger Hans Andersen.

"Det var jo før, jeg kom til, for jeg er lige startet. Men den slags skaber usikkerhed, og turen med den fejlslagne flytning af administrationen til Sverige, havde vi godt kunnet klare os uden."

Begejstringen skal tilbage

Der er ifølge Hans Andersen ikke den store forskel på, hvordan man driver virksomhed i Tyskland og Danmark, slet ikke i internationale virksomheder som IKON og Ricoh, hvor firmasproget er engelsk.

"Det gælder om at vinde kunder og holde markedsandele. Der kan være en lille forskel på måden i de respektive lande, men grundlæggende er det det samme," siger han.

Der er nu styr på processerne i Ricoh Danmark og de fusionerede virksomheder, mener Hans Andersen, som ikke ser sig selv som redningsmand for Ricoh Danmark.

"Absolut ikke. Der er ikke noget, der skal reddes. Men der skal struktureres, og vi skal have arbejdsglæde og begejstring tilbage i mandskabet. Det er meget vigtigt," siger han.

Begejstringen får man, når de ansatte tror på, at den strategi, ledelsen lægger, er den rigtige, forklarer han.

"Medarbejderne skal kunne stole på, at vi er på rette vej, og at der ikke kommer flere dårlige nyheder. Nu skal vi ansætte ti nye sælgere, og så skal vi have de gamle kerneværdier tilbage, som først og fremmest er vindermentalitet. Så kommer begejstringen af sig selv."

Vækst på cv'et

Da Hans Andersen startede som direktør i tyske IKON, var der 100 ansatte og en omsætning på 13 millioner euro. Da virksomheden blev købt af Ricoh i 2008, havde IKON 400 ansatte og 75 millioner euro i omsætning.

Væksten skete dels organisk, dels gennem opkøb af andre virksomheder, i alt 17 overtagelser, fortæller Hans Andersen, der således stiller på sit nye job med cv'et i orden, hvad angår evnen til at få en virksomhed til at vokse.

"Dermed ikke sagt, at vi skal ud og købe firmaer i Danmark, men den erfaring kan godt bruges her, tror jeg," siger han.

I markedet kæmper Ricoh i Danmark primært med konkurrenterne Konica Minolta, Xerox og Canon. Ricoh er mindst, men opløbet er tæt, siger Hans Andersen.

"Vi ligger ikke mange procent fra hinanden."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere