Artikel top billede

Hvad er op og ned i krigen mellem Apple og Adobe?

Sagens kerne: Er Flash virkelig så ringe, som Steve Jobs siger? Vi prøver at finde hoved og hale i de mange beskyldninger.

Computerworld News Service: Sagens kerne i krigen på ord mellem Apples koncernchef, Steve Jobs, og Adobes koncernchef, Shantanu Narayen, udgøres af et ellers enkelt spørgsmål:

Er Adobe Flash i virkeligheden en dårlig teknologi?

Hvis svaret er ja, så gør Apple ret i at holde Flash ude fra iPhone-platformen. Hvis svaret er nej, så ser det ud til, at Apple blot forsøger at påvirke den offentlige mening for at sætter en stopper for Flash-teknologiens herredømme på nettet af forretningsmæssige årsager.

Apple har meget at vinde ved at få Adobe ud af billedet i forhold til det mobile web: Flash er et populært værktøj til udvikling af applikationer og gør udviklerne i stand til at få deres produkter ud på tværs af platforme. Denne konkurrence kunne Apple godt være foruden. Det er grunden til, at Apple for nylig justerede i vilkårene i sin udvikleraftale, så det ikke længere er tilladt for udviklerne at bruge tredjeparts-værktøjer, hvilket grundlæggende smækker døren i for Flash på iPhone-platformen.

I et sjældent og ordrigt blogindlæg hævder Jobs, at Flash er dårligt skrevet software, der dræner batterilevetiden og trækker ned i den mobile weboplevelse. Det er på grund af dårlig proprietær teknologi, at Apple har forbudt Flash på iPhone, iPad og iPod touch, og der er bedre og mere åbne måder at vise video på, skriver han og fremhæver den kommende HTML5-standard.

I en video på Wall Street Journal giver Narayen svar på tiltale og kalder Jobs svada for et "røgslør." Her påstår han, at Apple kommer med falske beskyldninger om Flash for at retfærdiggøre Apples reviderede udvikleraftale.

"Når man tyer til licens-sprog, er det tydeligt, at det ikke har noget at gøre med teknologi," argumenterer han.

Men hvem har så ret? Mens mainstream-pressen har fokuseret på de potentielt konkurrenceforvridende aspekter ved Apples Flash-forbud - de føderale myndigheder i USA undersøger angiveligt sagen - så er den underliggende teknologiske problemstilling stort set blevet ignoreret, mens de to koncernchefer har indtaget stejlt modsatrettede holdninger i hvad, der burde være et ret ligetil problem.

James R. Borck, der er senior skrivende redaktør ved Computerworlds amerikanske søstermedie InfoWorld Test Center, kaster lys på nogle af de tekniske spørgsmål. Borck kender Flash-teknologien indgående. Han har for nylig testet Flash Builder 4 for InfoWorld, hvor han konkluderer, at dette sæt af værktøjer udgør en væsentlig forbedring i forhold til forgængeren, Flex Builder 3.

Er Flash pålidelig eller ej?

De største tekniske bekymringer, som Jobs rejser, har at gøre med ydelsen, pålideligheden og sikkerheden ved Flash samt dræn af batterilevetiden og inkompatibilitet med touch-teknologi.

Jobs hentyder i sit blogindlæg til flere problemer med sikkerheden i Flash fra sidste år:

"Symantec fremhævede for nylig Flash for at have en af de værste sikkerhedsrekorder i 2009. Vi har også førstehåndserfaring med, at Flash er den største årsag til, at Macs crasher."

Hertil svarer Narayen: "Hvis Flash er den største årsag til, at Macs crasher, hvilket jeg ikke bekendt med, så har det lige så meget at gøre med Apples styresystem," siger han.

Borck påpeger dog, at Flash-baseret indhold under alle omstændigheder har forvoldt mange problemer på Macs.

Og Borck mener, at ansvaret her ligger hos Adobe.

"I fjerde kvartal 2008 og først på året 2009 blev bestemte maskiner ramt af sjusket kode, når de skulle vise video-indhold," oplyser han.

"Adobes hardware-acceleration ser i dag ud til at have været skurken. Det skal dog fremhæves, at dette problem ikke påvirker al Flash-baseret indhold på Mac'en."

Men Narayen placerer utvetydigt skylden på Apples skuldre for at have været for sent ude med hardware-acceleration, der giver bedre ydelse.

"Apple gav os først for nyligt hardware-acceleration," siger han. "Vi har udrullet en beta af Flash Player, som nu udnytter denne hardware-acceleration."

Adobes villighed til at foretage de rigtige forbedringer i sine produkter såsom i Flash Builder 4, er ifølge Borck et gennemgående tema i Apple-Adobe-krigen.

Han mener, at de nuværende mangler i forhold til pålidelighed, sikkerhed og ydelse i Flash er utilstrækkelig hjemmel til at smække døren i for den mest udbredte medie-platform på nettet på de hotteste mobile enheder i verden.

"Teknisk set er Flash en solid og veldesignet platform til levering af indhold, og som løbende har udviklet sig til at holde trit med nettets hurtigt modnende økosystem," vurderer han.

Dræner Flash batteriet?

Jobs hævder, at Flash nedsætter batterilevetiden unødigt.

"Selvom Flash for nylig har tilføjet understøttelse af H.264, så kræver video-indholdet på stort set alle Flash-websites på nuværende tidspunkt en dekoder af en ældre generation, som ikke er implementeret i mobil-chip, og som derfor nødvendigvis må køres i softwaren," skriver Jobs.

"Forskellen er slående: En iPhone kan eksempelvis afspille op til 10 timer H.264-video, mens der kan afspilles under fem timers video, der software-dekodes, før batteriet er helt fladt."

Og Narayens svar? Jobs' påstande er "åbenlyst falske," siger han.

"Når Flash har hardware-acceleration tilgængelig, har vi demonstreret, at det bruger mindre batteri, end når Mac'en afspiller video."

Teknisk set har begge koncernchefer ret. Hardware-baseret IC-video-codecs kræver mindre strøm end software-transkodning, påpeger Borck, og mange videoer er kodet, før Adobe begyndte at understøtte H.264 MPEG-videostandarden i Adobe Media Encoder.

Borck skynder sig dog at påpege, at Adobe her gør fremskridt med inkorporering af hardware-acceleration i sine produkter, selvom det ikke går så hurtigt. Det er kun et spørgsmål om tid, før websitene også kommer med.

Jobs ville selvfølgelig foretrække, at websites "genkodede deres videoer til H.264 uden at bruge Flash overhovedet," vurderer han.

Har Flash berøringsangst?

Flash er ifølge Jobs inkompatibel med touch-teknologien, som iPhonen med stor succes for alvor har bragt på banen inden for smartphones. Flash-websites benytter "rollovers," hvor musemarkøren ruller over et bestemt område af skærmen, for eksempelvis at generere en popup-menu. Men touch-skærme har ingen mus og ingen musemarkør.

"De fleste Flash-websites er nødt til at blive skrevet om for at understøtte touch-baserede enheder," siger Jobs.

"Hvis udviklerne alligevel er nødt til at skrive deres Flash-websites om, hvorfor så ikke benytte moderne teknologier som HTML5, CSS og JavaScript?"

Det er sandt, at udvikling af Flash-brugergrænseflader er baseret på input fra mus og tastatur, siger Borck. Men Adobe er i gang med hurtigt at tilpasse sig touch-teknologien.

"Jeg har set, at der er understøttelse af touch og gesture i betaen af Flash 10.1," forklarer han.

"Jeg mener, at Flash 10.1 udkommer i næste måned. Så Adobe er ved at løse det problem."

Hvorfor kan Apple ikke vente?

Det ser ud til, at Adobe er ved at løse mange af de tekniske udfordringer, der ikke allerede er løst. Så hvorfor har Apple ingen tålmodighed med Adobe?

Jobs antyder, at han ikke kan stole på Adobe.

"Vi har gang på gang, i flere år nu, bedt Adobe om at vise os Flash give en god ydelse på en mobil enhed, på en hvilken som helst mobil enhed," skriver han.

"Det har vi aldrig set … Vi regner med, at det sker på et tidspunkt, men vi er glade for, at vi ikke har holdt vejret i forventning. Hvem ved, hvordan ydelsen bliver?"

Mens Adobe er hurtig ude med rettelser af visse teknologier, så har virksomheden ikke altid vist den samme ildhu, når det kommer til at tage andre platforme til sig.

"Jeg tager Jobs' parti i forhold til sagen om pålidelighed i leveringen," siger Borck. "Adobes roadmap er overstrøget med rastepladser, der har forsinket udrulningen på nye platforme såsom mobil, 64-bit og Linux."

På den anden side var det muligvis Jobs' svada, der ikke kunne vente.

I takt med at Adobe kommer tættere og tættere på at opfylde de tekniske krav fra det mobile web, står Apple overfor en krympende chance for at påvise, hvorfor Flash skulle udelukkes fra iPhone-platformen. Og tag endelig ikke fejl: Flash passer ikke ind i Apples forretningsmodel for virksomhedens App Store.

"Hvorfor skulle jeg købe en app, når jeg kan surfe det Flash-baserede internet kvit og frit?" spørger Borck.

Og således er Apples forretningsmæssige mål alligevel at spore under Jobs' ellers overbevisende tekniske klager over Flash.

"Jeg vil mene, at Jobs' uegennyttige bekymringer på vegne af sine kunders weboplevelser belastes af Apples kerneforretningsmodel," forklarer Borck. Han tilføjer:

"Jeg antyder hermed ikke, at adskillige af Jobs' tekniske kritikpunkter er helt uden værdi. Men i sidste ende så går jeg ind for en fri markedsøkonomi, og jeg synes, at Jobs' argumenter er utilstrækkelige til at retfærdiggøre, at Adobe bliver udelukket fra Apples kunder."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læs mere

Adobe-direktør: Apples opførsel minder om 1984

Apple og Adobe-strid kan ende med retssag

Adobe opgiver Flash-udvikling til iPhone og iPad




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere