IDC: SAP sadler om med Sybase-opkøb

SAP's 34 milliard kroner køb af Sybase er ERP-selskabets første alvorlige manøvre i en bestem retning.

Artikel top billede

Fjernbetjening til forretningen.

Det er tankegangen bag den tyske softwaregigant, SystemAnalyse und Programmentwicklung - nok bedre kendt som SAP - 34 milliarder køb af Sybase, lyder vurderingen fra IDC.

Sybase-opkøbet skal ifølge IDC-analytiker nemlig ses som en stor satsning på mobiltelefonen, som den kommende platform til afviklingen og kontrollen med forretningskritiske ERP-løsninger fra SAP.

"Mobilplatformene er jo efterhånden gode nok til at køre tung forretningsapplikationer, og det vil SAP naturligvis være med det til at nyde godt af med Sybase' mobil middleware. Det er en ny og meget aggressiv strategi fra SAP's side," vurderer Bo Løkkegaard fra IDC.

Krydssalg booster omsætningen

Bo Løkkegaard er så småt ved at pakke kufferterne til SAP-konferencen Sapphire, der bliver holdt simultant i Orlando, Florida og i Frankfurt, Tyskland, og har et indgående kendskab til SAP.

Og han karakteriserer opkøbet af Sybase i stil med det, som SAP kastede sig ud i for tre år siden med BI-selskabet Business Objects.

"På blot tre år står Business Objects-omsætningen for omkring en tredjedel af SAP's samlede omsætning, hvilket derfor må siges at være et rigtigt køb med en masse krydssalg mellem SAP og Business Objects," siger Bo Løkkegaard, der mener, at det også kan blive tilfældet med Sybase.

"Udover en mobil middleware-platform, vil Sybase-købet kunne irriterre Oracle, fordi SAP nu vil være i stand til at sælge løsninger, hvor ERP er bundlet med Sybase' in memory-databaser," forklarer han.

Ny brugergrænseflade

Med tunge ERP-løsninger på mobilen, får SAP samtidig også nogle udfordringer med hensyn til brugergrænsefladen.

"Der kan slet ikke være tvivl om, at brugergrænsefladen skal simplificeres, hvis og når den skal tvinges ned på mobilen," understreger Bo Løkkegaard.

"Men der er ingen tvivl om, at opkøbet vil varsle nye tider med mere forretningskritiske mobilapplikationer, som ellers har været præget af consumer-applikationer indtil nu," siger Bo Løkkegaard.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job