Steve Jobs: Derfor gider vi bare ikke Flash

Apple-chefen svarer i et interview direkte på, hvorfor Adobes Flash ikke hører hjemme på populære Apple-produkter som iPhone og iPad.

Artikel top billede

Steve Jobs, der som regel kun udtaler sig i offentligheden, når han selv giver keynotes, blev i går interviewet direkte på scenen til den amerikanske konference D8, der afholdes af Wall Street Journal.

Mediehuset har nu offentliggjort et uddrag interviewet i et videoklip, som du kan se på næste side.

Walt Mossberg fra Wall Street Journal bad Apple-chefen svare på, om det helt ærligt er det bedste for forbrugerne at forbyde Flash på populære Apple-produkter som iPhone og iPad.

"Teknologier har deres forår, sommer og efterår - og så havner de på teknologiens kirkegård. Så vi forsøger at udvælge ting, der er i deres forår, og hvis du vælger klogt, kan du redde dig selv fra en enorm mængde arbejde i modsætning til, hvis du forsøger at gøre alting," svarede Steve Jobs blandt andet.

Steve Jobs pegede i interviewet på, at mange også mente, at Apple var galt på den, da firmaet i sin tid droppede diskette-drevet i de nye Macs.

"Men nogle gange er du bare nødt til at vælge de ting, der ser ud til at blive de rette heste at ride på fremadrettet," lød det selvsikkert fra Steve Jobs.

Flash er ved at dø ud

"Flash ligner en teknologi, der har haft sin tid og nu er på retur, hvorimod HTML5 ligner en teknologi, der virkelig er på vej frem nu," lød analysen fra Steve Jobs.

Til det svar påpegede Walt Mossberg, at Flash jo er et udvikler-miljø, og at hele websider er bygget på Flash.

Han spurgte derefter Steve Jobs, om det slet ikke betyder noget, hvad markedet mener.

"Hvis markedet siger til os, at vi træffer de forkerte valg, lytter vi til det. Vi er bare mennesker, der forsøger at drive en virksomhed. Vi forsøger at lave fantastiske produkter til folk, så vi har i det mindste modet til at sige, at vi ikke mener, det er en del af det at lave fantastiske produkter, så vi lader det være ude."

"Det er det, mange kunder betaler os for at gøre - at lave de bedste produkter, vi kan. Hvis vi har succes med det, køber de dem, og hvis vi ikke har, gør de det ikke, og så løser det hele sig selv," svarede Steve Jobs.

Se interviewet på video

Med et glimt i øjet tilføjede Apple-chefen, at det indtil videre ser ud til, at folk godt kan lide iPad, selvom den ikke understøtter Flash.

Apple har netop rundet to millioner solgte eksemplarer.

Steve Jobs forholdt sig i interviewet også til, hvordan han har det med, at Apple i sidste uge oversteg Microsoft i værdi på den amerikanske Nasdaq-børs.

"For de af os, der har været i industrien i lang tid, er det surrealistisk, men (derudover) betyder det ikke ret meget," sagde Steve Jobs.

Se interviewet her:

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job