Adobe langer ud efter Steve Jobs i Flash-strid

Adobes grundlæggere langer i åbent brev ud efter Steve Jobs.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Konflikten mellem Apple og Adobe om internettets fremtid er på vej helt op i det røde felt. Torsdag oprustede Adobe med en ny annoncekampagne og et åbent brev. Du kan læse mere om, hvad der er op og ned i balladen her.

De iøjnefaldende annoncer har teksten "Vi [hjerte] Apple" og et Adobe-logo, hvorunder der står:

"Men vi elsker ikke, når vi får fjernet vores frihed til at vælge, hvad vi skaber, hvordan vi skaber det, og hvad man oplever på nettet."

Anden halvdel af det todelte slag er et åbent brev på Adobes hjemmeside under titlen "Vores tanker om åbne markeder," som er skrevet af Adobes grundlæggere, John Warnock og Chuck Geschke.

Det er et tydeligt angreb på Steve Jobs essay "Tanker om Flash."

At skabe det bedste produkt

Med åbne markeder har alle med en god ide en chance for at drive innovation og finde nye kunder. Adobes forretningsfilosofi er baseret på en præmis, der går ud på, at åbne markeder lader det bedste produkt vinde til sidst - og at den bedste måde at konkurrere derfor er ved at skabe det bedste produkt og innovere hurtigere end konkurrenterne.

Men Steve Jobs brev er skarpere i kritikken af Flash, og den administrerende direktør udlægger metodisk de praktiske og tekniske grunde til at droppe Adobes teknologi.

Adobes brev består på den anden side af vage beskyldninger og idealer og tilbyder ikke konkrete svar på Steve Jobs' bekymringer.
Offentligheden er generelt ikke nødvendigvis interesseret i debatten om åbne og lukkede platforme. Den vil bare have sin internet-video, spil og hjemmesider, der virker på dens iPhones og iPads.

Men indtil videre har den manglende Flash-support ikke givet ridser i lakken, når det kommer til salgstallene for iPhone, og det sker nok heller ikke med baggrund i denne strid på ord.

Spørgsmålet handler nu om tiden. Flash er voldsomt populært nu, men det er langsomt ved at få konkurrence fra for eksempel HTML5.

Kan Adobe fortsætte innovationen og stadig holde Flash relevant, når slagmarken skifter til den mobile markedsplads, der endnu ikke har indoptaget teknologien?

Eller er det begyndelsen på enden for Flash?

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S