Af Rikke Sternberg, Computerworld
Når det går hedest til, er 86.000 krigeriske typer fra hele verden i gang med et blodigt slag mod drager og dæmoner i EverQuest. Spillet har over 330.000 tilmeldte brugere, der hver har betalt nogle hundrede kroner for en startpakke til eventyrspillet, og hver betaler de månedligt 10 dollar for adgang til en af de 22 EverQuest-servere og deres egen figur i spillet, som de dygtiggør og videreudvikler, ofte i flere år.
Rollespil som EverQuest, ejet af Sony, og Ultima II er blandt de største og mest komplekse tilbud, men udgør kun en fraktion af de interaktive spil, hvoraf de fleste endnu er gratis. Men analyseinstituttet Datamonitor forventer, at online-spil vil være det segment af betalt web-indhold, der oplever den største vækst i indtægt inden for de næste par år, og vil udgøre 13 procent af et marked med en værdi af 5,4 milliarder dollars i Vesteuropa og USA.
Danske aktører på vej
Den danske spilindustri er efterhånden ved at være en veludviklet størrelse med aktører som blandt andre Vision Park, IO Interactive og Savannah, men endnu mangler det store kommercielle gennembrud for danske betalingsspil på web. Det kan dog være på vej. Herhjemme har as-brandts.com netop investeret 12 millioner kroner i Ivanoff, der står bag børnespil som Magnus & Myggen, og som nu også vil ind på markedet for web-baserede spil, selv om det her lige så meget er nettet som distributionskanal, der har interesse.
Tau Steffensen, den nye administrerende direktør for Ivanoff og nok så kendt for sin tid hos ToyCity.com, ser et stort potentiale i både digital distribution af spil, hvor man downloader hele spillet mod betaling, og såkaldte games-on-demand, hvor man betaler abonnement for adgang til en spil-server.
? Vi tror meget på game-on-demand, hvor man måske betaler for adgang til et spil i en time. Vi har lige indgået en aftale med Bredbandsbolaget om at levere såvel on-demand-spil, som spil til download, siger han. For Ivanoff er det udbredelsen af bredbånd, der bliver den afgørende faktor for industrien.
Samtidig er gratis online-spil effektive magneter for portalerne. På Opasia.dk?s spilside er der ugentligt 25.000 spillere. Tilsammen udgør de mange facetter af online-spillene en vægtig økonomisk faktor.
? Det er en vækstbranche, siger fremtidsforsker Rolf Jensen, forskningsleder på Institut for Fremtidsforskning, om den Internet-baserede spilindustri og skabelsen af de nye, web-baserede samlingssteder omkring spil.
? Så længe vi er underforsynede med historier og appeller til hjertet, så vil der være et marked, siger Rolf Jensen.