Spilfirma: Støt os for at sikre kvalitetsspil

Danske producenter af computerspil er anerkendte for deres spil. Men økonomisk er de trængte ? og der er behov for støtte a la filmstøtteordningen for at sikre dansk kvalitet. Det mener et af de ældste firmaer, Deadline ? og bakkes op af kulturministeren.

Af Kim Elmose

Når politikere, kunstnere og kultur- og mediefolk diskuterer fremtiden for dansk kunst på nettet og herunder økonomisk støtte, skal modtagerne ikke kun være billedkunstnere, musikere og forfattere samt teatre. Nye digitale blandingsmedier som eksempelvis computerspil skal også støttes økonomisk, fordi her er en udtryksform, hvor dansk kvalitet kan gøre sig gældende.

Det opråb kom et af landets mest velrenommerede spilfirmaer, Deadline, med på gårsdagens konference ?Kunsten i netværkssamfundet? på Københavns Kunstakademi. Konferencen debatterede rapporten af samme navn, der blev fremlagt i en foreløbig udgave i juli måned. Den endelige rapport bliver udsendt i løbet af efteråret.

Rapporten beskriver blandt andet området interaktiv fiktion, som computerspil hører under, og arbejdsgruppen bag rapporten anbefaler en form for støtteordning til spilbranchen a la filmstøtteordningen.

Sidste udkald

Det er også ved at være sidste udkald, lød det fra en af oplægsholderne, Simon Andreasen fra spilfirmaet Deadline, hvor han er kreativ direktør.

- Jeg har hver dag seks ansøgninger fra folk på mit skrivebord, fordi fire spilproducenter lukkede sidste år. Vi hænger selv i vandskorpen og risikerer at måtte lukke om et halvt år, hvis ikke vi får en stor kontrakt, forklarede han et par hundrede tilhørere.

En økonomisk støtteordning til at lægge grunden for dansk spilindustri kan ifølge ham forhindre, at markedet for computerspil totalt bliver domineret af metervare-spil fra store amerikanske firmaer, hvor det eksperimenterende er sat i baggrunden til fordel for de afprøvede mainstream-temaer med fokus udelukkende på action.

- På spilområdet har vi muligheden for at undgå, at det bliver som med film, hvor markedet domineres af amerikanske selskaber og deres film. Dansk film er kommet igen i de sidste ti år, men det skyldes blandt andet støtteordningerne. Spil-landskabet er internationalt stadig under dannelse, og her kan firmaer fra alle vegne være med til at præge det, hvilket også sker. Men det kræver altså lidt hjælp, pointerede Simon Andreasen.

Anmelderros gør ingen sommer
Deadline har i seks år produceret interaktive computerspil, hvor brugerne oftest kan spille sig frem til flere forskellige slutninger. Flere af spillene, som f.eks. debutspillet ?Blackout? fra 1996 og ?Giften? har fået priser ? og andre som ?Englen? og?Globetrotter? - den eneste kommercielle succes ? har fået adskillige anmelderroser. Men hovedparten af spillene har været underskudsforretninger for Deadline, oplyste den kreative direktør.

Fra salen blev han suppleret af direktøren for selskabet Chris Mottes, der efterlyste mere mod i Kulturministeriets Udviklingsfond, som ifølge hans erfaringer har været træge til at yde økonomisk støtte til produktionen af computerspil.

- Hvorfor skal folk, der ikke ved noget om interaktiv underholdning, tage stilling til, om sådanne projekter skal have støtte, sagde han og henvendte sig derefter til salen.

- Børn bliver mere påvirket af spil end af tv. Det er fremtidens største påvirkningskilde. Det er dét, som jeres børn foretager sig lige nu ? de sidder ved computeren og spiller SimFamily, hvor de fjerner trappen, så moderen kan brække halsen og derved udløse en livsforsikring. Vi vil producere kvalitetsspil, men har brugt formuen, solgt huset og droppet konen undervejs, forklarede Chris Mottes.

Han udtalte - som flere andre deltagere på konferencen - sin støtte til et forslag om etablering af et Center for Interaktiv Fiktion, der kan forske i blandt andet computerspillenes opbygning, formsprog og virkemidler. Forslaget blev præsenteret af Anne Mette Stevn fra DR og Gerd Balling fra IT-Højskolen. Sådan et center kunne så tilføre kulturinstitutionerne i Danmark viden og forståelse for de nye mediers muligheder.

Den forståelse mangler i høj grad, mente Simon Andreasen. Han var irriteret over, at Kulturministeriet og folk i kulturlivet kun talte om interaktiv fiktion ? og ikke turde sige ordet computerspil.

- Ja, det er spil ? og det er sgu? sjovt. Men lad os da for pokker putte noget kvalitet og indhold ind i spillene. Dét er vigtigt, slog han fast.

Kulturminister bakkede op
Manglerne i form af officiel støtte blev anerkendt af Uffe Elbæk, tidligere formand for Kulturministeriets Udviklingsfond, der godt kunne se problemerne i den magre støtte til interaktive produktioner.

- Over tre år er der uddelt 16 millioner kroner til den slags projekter, men hvad gør det, når en produktion koster 15 millioner kroner, som Deadline fortalte før. Derfor er det nødvendigt med flere penge, men det er op til de politikere, der bliver valgt ind ved næste valg, noterede han.

En af dem er måske kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (R). Hun anerkendte på konferencen behovet for økonomisk støtte.

- Jeg har bedt den nye bestyrelse for Udviklingsfonden om i højere grad at inddrage interaktive medier og computerspil, når der skal uddeles støtte, sagde hun.

Relevant link:
Deadline Games
Hente rapporten "Kunst i netværkssamfundet"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere


Forbered dig effektivt på cyber katastrofen

Da det ikke længere er et spørgsmål om, om man bliver ramt men et spørgsmål om hvornår, er det essentielt at analysere angrebsflader og designe en effektiv sikkerhedsinfrastruktur, som afvejer sikring af centrale data og systemer mod hensynet til brugervenlighed og medarbejdernes produktivitet.

30. maj 2024 | Læs mere


Roundtable: Vend dine it-strategiske valg med andre it-ledere

Kravene klare: Som digital leder skal du både have et stærkt bud på fremtidens digitale forretning og et fuldt overblik over hvordan du kommer derhen. Noget som blandt andet CIO og koncerndirektør hos Topdanmark Kasper Tjørntved Davidsen har slået fast over for Computerworld - og hvorfor Topdanmark nu både investerer i ny mainframe og satser stærkt på AI-løsninger.

30. maj 2024 | Læs mere