Dogmefilm i dagligstuen

Hvem har ikke drømt om at kunne producere egne spillefilm? Da Dogme brødrene fik den idé, at film skulle være rystede, dårligt lyssatte og langt fra teknisk perfekte, åbnedes døren for, at alle med enkle midler kunne producere rigtige film. En god start på filmkarrieren kan være at anskaffe et digitalt videokamera – og det er ikke længere dyrt at komme i gang.

Dogmefilm i dagligstuen

I midten af 1990’erne dukkede det digitale videoformat op på markedet. Før det havde feriefilmmagerne optaget på almindelige VHS bånd, når rejsen til Mallorca skulle foreviges.

En kort overgang, før den digitale video overtog tronen, fandtes også en række kortlivede påfund, såsom SVHS bånd og HI8. Sidstnævnte format gjorde det for eksempel muligt at optage digitalt på analoge bånd.

DV formatet, eller mini DV, som det mere korrekt hedder, har nu siddet på tronen et godt stykke tid, og priserne for udstyret er efterhånden landet på et niveau, hvor de fleste med interesse for at filme digitalt kan købe sig et kamera uden at blive ruineret. Også båndpriserne er i dag humane. Man kan få et DV bånd af god kvalitet for 60 70 kroner.

Denne test fokuserer på de kameraer, der kan betragtes som de respektive producenters introduktionsmodel. Kameraerne har de funktioner, en almindelig bruger behøver. Til at forevige fødselsdage, studentergildet og juniors første skridt fungerer disse kameraer aldeles udmærket.

Manuelle indstillinger og diverse finesser kan desuden opfylde den mere avancerede brugers behov.
Et dyrere kamera giver naturligvis flere fordele. Det er helt enkelt sådan, at et billigere kamera giver et noget dårligere billedresultat.

Optikken i de testede kameraer er nærmest på det jævne, men trods det er vi generelt tilfredse med billedresultatet. Billigt behøver derfor slet ikke at være synonymt med dårligt.

Sådan testede vi

Samtlige kameraer er blevet testet i “marken”. Således har kameraerne måtte følge med på diverse udflugter, heriblandt til indendørskoncerter, solrige marker og mørke skove.

Derudover har vi gennemført en række testoptagelser, hvor alle kameraer er blevet testet under samme forudsætninger og med samme motiv. Videokameraerne er således blevet bedømt ud fra følgende kriterier:

Form/størrelse (vægt 20)

Kameraets fysiske størrelse og vægt. Ligger det godt i hånden under brug? Er det for lille, for stort, for let eller måske for tungt? Vi har simpelthen haft kameraerne med på farten og vurderet, om de er praktiske at have med ud i det virkelige liv.

Billedkvalitet (vægt 20)

Resultatet af anstrengelserne kommer til udtryk her. Vi har vurderet den generelle billedkvalitet såvel som alle de faktorer, der relaterer til videooptagelse.

Vi har set på, hvor godt kameraet eksponerer under forskellige forhold, farvekvalitet, billedernes dynamik, skarphed og opløsning, samt kigget efter støj og komprimeringsdefekter. Vi har vurderet kameraet under forskellige lysforhold og især i dårlig belysning.

Funktioner (vægt 20)

Her har vi set på kameraets faciliteter og specifikationer i forhold til det, man bør kunne forlange af et kamera i denne klasse. Det betyder, at vi kigger på opløsning for stillbilleder, objektivet, lysfølsomhed og zoom område.

Eksponeringsmulighederne, mængden af tilbehør og tilslutningsmuligheder, mulighed for print/data lagring, visnings og indstillingsmuligheder er andre faktorer i denne bedømmelse.

Brugervenlighed (vægt 20)

Ud over bedømmelsen af de objektivt målbare faktorer som lukkerforsinkelse, opstartstid, batterilevetid med mere overvejer vi også selve den fotografiske oplevelse.

Det inkluderer for eksempel, hvor hurtigt og præcist objektivet zoomer og fokuserer. Hvor skarp, præcis og brugervenlig søger og søgerskærm er. I det hele taget har vi undersøgt, om kameraet er hurtigt og nemt at betjene.

Pris/kvalitet (vægt 20)

Priserne for digitale videokameraer er konstant faldende. Vi vurderer derfor den aktuelle pris i forhold til videokameraets funktionalitet, faciliteter og generelle kvalitet.

JVC GR DF470E

Samlet vurdering 62/100

JVC GR DF470E er testens mindste kamera med en vægt på 400 gram. Desværre er kvaliteten ikke på samme niveau som konkurrenterne. Mens de andre kameraer ånder asiatisk ingeniørkunst, føles kameraet fra JVC nærmere plastikagtigt og hjemmelavet.

Kameraets højre side (hvor båndet sidder) knirker foruroligende, og håndtaget til at vælge optagefunktion med føles ikke særligt velkonstrueret. Vi er en anelse overraskede over dette, da JVC plejer at levere kvalitetsudstyr.

Lille og smidig

Udseendet er imidlertid ikke alt, og trods den plastikagtige følelse oplever vi kameraet som både godt og velafbalanceret i hånden. Det er 2,5 centimeter lavere end Samsungs kamera, hvilket både er positivt og negativt. Med store hænder kan kameraet føles noget lille, samtidig med, at det er klart mere smidigt end sine større konkurrenter.

Kameraet er klar på godt tre sekunder. Den indbyggede farvesøger følger kameraets ydre og er også uhørt lille. Heldigvis gør den 2,5 tommers store skærm et rigtig godt stykke arbejde. Kameraet er enkelt at bruge, og menusystemet og knapplaceringen er gennemtænkt.
Kvaliteten på vores optagelser er god, hverken mere eller mindre.

Eksponering og skarphed er ikke noget, vi vil klage over, og autofokuseringen er også hurtig og præcis. Derimod bliver vores optagelser af én eller anden grund ret hakkede. På trods af, at vi ikke anvender telefunktionen i den 15x zoom, kameraet er forsynet med, opstår der en irriterende rysteuskarphed. Kameraet har også digital zoom op til 700x.

Lyden er heller ikke i top. Den er brusende, og støjen fra kameraets mekaniske dele fanges ofte på optagelserne.
Nu er det standard, at et videokamera kan optage stillbilleder. Kameraet fra JVC er ingen undtagelse og bruger SD kort til at gemme billeder på. Opløsningen er relativt høj, 1.024 x 768 pixel. Billedkvaliteten er en smule højere end hos testens konkurrerende kameraer, men dog ikke noget, vi ville prale med.

JVC GR DF470E er ligesom Panasonics kamera udstyret med en lampe til mørkeoptagelse. Den er næsten lige så stærk som lampen i Panasonics kamera, trods det, at JVC GR DF470E kun bruger to lysdioder. Den stærke lampe er desværre meget koncentreret, hvilket gør, at midten af billederne bliver meget kraftigt belyst, mens kanterne lever i mørke. Dette kan naturligvis til dels afhjælpes ved at zoome lidt ind.

Tilbehørssko

JVC’s kamera er sammen med Sonys ditto testens eneste, der har en tilbehørssko. Ligesom Samsungs kamera er JVC’s udstyret med en masse tilslutningsmuligheder, herunder S videoudgang og DV ind. Kameraet er også forsynet med DV ud, hvilket gør det muligt at overføre sine redigerede optagelser direkte til DV bånd.

Da vi havde overvundet vores modstridende følelser over for kameraets konstruktion, opdagede vi, at GR DF470E er et ret godt apparat. Lidt mindre plast, og vi havde været ganske tilfredse.

Panasonic NV GS35

Samlet vurdering 79/100

Panasonic har længe været et navn, man skal regne med i de tunge videosammenhænge, og virksomheden har en hel del gode kameraer, hvis man har lyst til at lægge nogle hundredetusinde til nyt udstyr. Heldigvis for os almindelige forbrugere har de også modeller til en mere human pris. En af disse modeller er Panasonic NV GS35.

Kameraet har omtrent samme størrelse som Sonys kamera, nogle centimeter længere og nogle centimeter lavere. NV GS35 er velkonstrueret uden alvorlige kvalitetsfejl. Som sædvanlig er den ene side kedelig grå og nærmest ligegyldig.

Et gennemgående indtryk af alle testens kameraer er, at digitale videokameraer ikke er en fryd for øjet. I den digitale stillbilledverden har små veldesignede lækkerbiskener længe været standard, men når det gælder videokameraer, er det stadig det grå og intetsigende look, der gælder.

Ingen lækkerbisken

Alle de testede kameraer har et mildest talt kedeligt udseende. Trods et ikke særligt inspirerende ydre er det med et smil, at vi tager Panasonic NV GS35 i hånden. Fornemmelsen af kameraet er god, og håndtaget er det bedste i testen. Knapperne sidder godt, og håndtaget til zoom føles helt rigtigt.

På kameraets bagside er der et funktionshjul, som ligner dem, man ofte finder på digitale stillbilledkameraer.
Midt på hjulet er der også en lille styrepind, som blandt andet bruges til at navigere rundt i kameraets menuer med. Løsningen fungerer rigtig godt, og sammen med et logisk og enkelt menusystem er Panasonics deltager testens absolut enkleste at håndtere.

NV GS35 starter hurtigt. Allerede efter to sekunder blinker det røde optageikon på skærmen. Også den kraftige zoom er hurtig. På 3,5 sekunder kører den fra vidvinkel til ekstrem teletilstand.

Zoom er altid lækkert, men kameraets 30x er svær at håndtere. Trods den indbyggede billedstabilisering er telefunktionen svær at håndholde. Men med et godt stativ kan den ekstra zoom være lige det, man har brug for, for eksempel hvis man vil fange et dyr i bevægelse på bånd. Med 30x kan man komme rigtig tæt på uden at skræmme livet af de små kræ.

Kvaliteten af det indspillede materiale er høj. Farver og eksponering er rigtig god med kameraet indstillet på fuldautomatik, og den tilpasser sig hurtigt mellem mørke og lyse partier. Vi synes dog, at kameraets autofokus kunne have været noget hurtigere. Den er ikke dårlig, men Sonys kamera er hurtigere.

Panasonic NV GS35 er det kamera i testen, der har bedst lyd. Den er klar og sprød uden forstyrrende støj. Kameraet har også en funktion til at reducere støjen, når man optager i blæsevejr, og vi må sige, at funktionen fungerer. Det er også lykkedes Panasonic at fjerne den forstyrrende lyd fra kameraets båndspoling. GS35 giver helt enkelt det bedste helhedsindtryk af de fire kameraer.

Optagelse i mørke

Forrest på kameraets sidder der fire små lysdioder, som kan bruges til at lyse op i mørke miljøer. Denne lille lampe giver et klart bedre lys, end man umiddelbart ville forvente, hvilket gør det til et fantastisk kamera, også når mørket falder på.

Panasonic NV GS35 kan gemme stillbilleder med en opløsning på 640x480 pixel. Billederne gemmes på SD kort, men kvaliteten er ikke noget særligt at skrive hjem om. Vi kan ikke anbefale dem til andet end webudgivelse.

Kameraet kan tilsluttes til computer med både USB eller DV udgang med Firewire. Ligesom Sonys kamera mangler der digital indgang til video. Det er dog godt, at kameraet er forsynet med S videoudgang.

Samsung VP D9031

Samlet vurdering 64/100

Samsung VP D903i er med sine 445 gram testens sværvægter. Desuden er den næsten en centimeter højere end testens næsthøjeste kamera. Men vægten og størrelsen giver også VP D903i en følelse af kram, og kameraet ligger godt i hånden.

Håndtag til zoom og optagelse er placeret, hvor vi er vant til at finde disse funktioner. De resterende knapper finder vi på samme side som kameraets skærm. Nogle få er placeret over skærmen i sammenklappet tilstand, og andre findes bag skærmen, når vi slår den ud.

Sammenlignet med Panasonics løsning gør dette, at vi må ændre grebet om kameraet for på en smidig måde at få adgang til kontroller og indstillinger. Menuerne er enkelt opbygget, men håndtaget til at navigere og betjene menuerne med er ikke helt intuitivt, og det kræver præcision at få det til at forstå, hvad man vil.

Hurtig start

Kameraet starter på godt fem sekunder. Zoomen, som kun er 12x, tager helt præcis fire sekunder fra teletilstand til vidvinkel. Dette kan sammenlignes med Panasonics kamera, der kører mere end dobbelt så langt på kortere tid. 12x zoom er imidlertid nok i de fleste optagesituationer.

Med lidt mindre zoom slipper vi også for indzoomede sekvenser fra børnenes saftevandsfester, hvor billederne er så forbandet rystede, at vi ikke engang kan se, hvem der spilder saft på den nye sofa. Hvis du alligevel af en eller anden grund vil have bizart meget zoom, kan du blot aktivere den digitale zoom. 900x burde vel være nok for selv en rigtig zoomfetichist.

Kvaliteten på vores optagelser er høj uden at være pralende. Skarpheden er god, men farverne er noget blege. Dette er noget, mange billigere kameraer lider af ved dårlige lysforhold, men Samsungs kamera giver blege optagelser selv ved godt lys.

Helhedsindtrykket trækkes også ned af, at lyden bruser alt for meget. Samsungs model har, ligesom kameraet fra Panasonic, en funktion til at minimere vindens brusen, men den fungerer ikke særlig godt her.

Samsung VP D903i bruger en Memory Stick til at gemme stillbilleder. Opløsningen er en megapixel, og kvaliteten er helt i orden. Kameraet har indbygget flash til fotografering i mørke miljøer. Der er også en funktion til at tage ni billeder med lav opløsning og med 0,07 sekunders mellemrum.

I øvrigt er kameraets stillbilledfunktioner langsomme. Det tager tid at skrive på hukommelseskortet, og kameraet føles generelt sejt i optrækket.
Samsung VP D903i gemmer også film i MPEG format på hukommelseskortet. Hér er kvaliteten også i orden, men langt fra noget at prale af.

Ingen fiasko

VP D903i er udstyret med de fleste tilslutningsmuligheder, blandt andet S video, USB og ekstern mikrofon. Vi fandt også både DV ud og DV ind. Med sidstnævnte er det muligt at redigere film på computeren og derefter overføre dem til DV bånd, helt uden kvalitetstab.

Men hvor godt det end er med mange ind og udgange, kompenserer dette ikke for mangelfuld billed og lydkvalitet. Samsungs kamera er ikke nogen fiasko, men der findes kameraer, der klarer jobbet bedre til en lavere pris.

Sony DCR HC17E

Samlet vurdering 78/100

Sony har vist, at de kan det der med at lave kameraer. Virksomheden har været på forkant, når det gælder nye tekniske påhit, og det var Sony, der først var på markedet med DV formatet. Samarbejdet med optikproducenten Carl Zeiss har også gjort, at Sonys kameraer ikke bare indeholder god teknik, men også udmærket optik.

Sonys deltager går under navnet DCR HC17E. Kameraet er en kompakt sag, som i jævn konkurrence tager testens førsteplads, hvad angår at veje så lidt som muligt.
Det ligger fantastisk i hånden, de relativt få knapper er godt placeret, men håndtaget til at zoome med kunne godt have været placeret noget højere.

Med lange fingre bliver det svært at opnå den rigtigt bløde zoomning. Som supplement findes der dog også knapper til zoom på siden af skærmen. Zoomen er på 20x, hvilket føles ganske tilstrækkeligt. Rigtig ekstrem zoom kræver stativ for at undgå uskarphed på grund af rystelser.

Flot sølvfinish

Kameraet er fremstillet i plastik, og der er ingen dele, som umiddelbart ser ud til at kunne gå i stykker eller trille af. Ligesom hos mere eller mindre alle digitale videokameraer på markedet er den ene side af Sony DCR HC17E flottere end den anden. Den side, hvor hånden holder kameraet, er af grå plast, mens den side, der vender udad, har en flottere sølvfinish.

Kameraet er klar på omtrent fem sekunder, hvilket virker helt i orden. Skærmen tilpasser sig hurtigt efter de aktuelle lysforhold og gør et godt stykke arbejde. Søgeren (hvis nogen stadig bruger den) er ok, men af en eller anden grund kun sort/hvid.

Med kameraet indstillet på fuldautomatik flyder filmoptagelsen godt. Hvis man vil ændre indstillingerne, foregår det på den berøringsfølsomme skærm, som også fungerer godt.

Kameraet er hurtig til at fokusere og følger godt med i svingene. Den har også en funktion til at tage stillbilleder, men mangler plads til hukommelseskort. Billederne gemmes i stedet for på samme DV bånd som filmene. Det er lidt synd, da det er klart mere besværligt at gemme stillbilleder på bånd end på hukommelseskort.

Generelt synes funktionerne til at tage stillbilleder med nutidens videokameraer for dårlige. Kvaliteten er ofte så ringe, at man ligeså godt kan lade være med at tage billeder.

Sjovere er det derimod, at kameraet kan filme i ægte widescreen, 16:9. Når formatet mere eller mindre er standard på vores fjernsyn, er det en selvfølge, at vores feriefilm også skal have dette format. Efter at have filmet i widescreen er det dødkedeligt at gå over til almindeligt 4:3 format.

God billedkvalitet

Filmkvaliteten er god, men farverne har en noget overdrevet rødfarvning. Når vi filmer i dårligere lys, forsvinder rødfarvningen, men i stedet bliver alle farver en anelse blege. Til filmproduktion i rigtigt mørke miljøer har Sonys kamera en god specialfunktion.

Ved hjælp af infrarødt lys kan man filme, når det er så mørkt som fem lux. Skarpheden er lige så god i denne filmtilstand som ved normal optagelse, men farverne sættes ud af spil. Filmen får i stedet en grønlig tone à la Blair Witch Project.

Kameraet kan tilsluttes til computeren med USB eller Firewire (IEEE1394). Vi mangler dog digital indgang for at kunne optage fra computeren til DV bånd.
Tilslutningen af kameraet til fjernsynet for visning af film og billeder er præcis så enkel, som den skal være. Sony DCR HC17E er billig og absolut valuta for pengene.

I butikkerne kan man med held finde kameraet til et stykke under 3.000 kroner, men normalprisen ligger på omkring 3.500 kroner. Så medfølger der dog hverken USB kabel eller fjernbetjening, men et USB kabel koster ikke mange kroner, og en fjernbetjening klarer man sig lige så godt uden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

20. juni 2024 | Læs mere


Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere