Problemer med Concorde og Windows 2000 driller

Brugerne bliver smidt af Sahvas nye IT-system, når de kører Concorde. Problemerne har udskudt videreførelsen af projektet.

Solen skinner, træerne og vildvinen lyser grønt foran Sahvas hovedkvarter i København den tirsdag, da Computerworld igen besøger IT-afdelingen. Men IT-chef Hans Ewertsen er ikke glad. Han virker træt, og problemer har tæret på den begejstring, der prægede ham tidligere i projektforløbet.

- Brugerne bliver smidt af. I starten af dagen går det fint, men efterhånden eskalerer problemerne. Når det er værst, kan en Concorde-bruger blive smidt af systemet fem-seks gange på en dag, siger han.

Computerworld Teknik & Net følger løbende firmaet Sahvas overgang til centraliseret og udliciteret IT-drift. Det nye system drives af Nord Data i Hillerød. Det bygger på Citrix MetaFrame-servere, som brugerne rundt om i landet skal kommunikere med via et MPLS-baseret IP-netværk med ADSL-opkoblinger.
Den centrale server-installation kører Office 97 og Navision XAL 2.63 på servere med Windows NT 4.0 (oprindelig Windows 2000). XAL kommunikerer med Unix-servere, der kører Oracle 7.3. Oven på Windows-serverne kører Citrix MetaFrame 1.8 med Service Pack 2. Klienterne er Windows 98-pc'er med en browser som adgang til MetaFrame-applikationerne via browser-udvidelsen NFuse.
Forbindelsen tabes uden forvarsel. Nogle gange kan brugeren logge på igen. Andre gange er der ikke adgang til serveren, og der kommer fejlmeldinger af typen "Task not found".

Problemet opstår fortrinsvis hos de brugere, der kører Concorde XAL. Og det er begrænset til det nye system, hvor ERP-systemet kører på en Windows 2000-server med Citrix MetaFrame. En tilsvarende installation hos Sahva, hvor serveren kører Windows NT, fungerer til gengæld uden problemer.

Projektet holder pause

Problemerne har betydet, at Hans Ewertsen har slået bremserne i. Projektet med at overgå til en ny driftstruktur er nu fastfrosset, indtil problemet er løst. Brugerne ude i landet kører stadig Office lokalt og Concorde via Citrix-
klienten, der taler med en Windows NT-server med MetaFrame.

- Når vi har fået løst problemet, har vi otte uger tilbage af projektet. De skal bruges til at koble brugerne rundt om i landet på det nye system - i dag er det kun hovedkvarteret, der bruger det. Så endnu har vi slet ikke fået gevinsten ved projektet, siger han.

Han har i øvrigt kun ros til overs for brugerne, der har taget problemerne med en "fantastisk tålmodighed", som han udtrykker det.

Andre har problemet

Opgaven med at løse problemet er lagt over til leverandøren Aston. Og Hans Ewertsen er godt tilfreds med deres indsats:

- De har blandt andet fundet ud af, at der er en anden installation med en lignende opbygning, der har de samme problemer. Vi har også fået nogle bud på en løsning fra Microsoft, men det har ikke hjulpet. Jeg føler, at vi sidder i en låst situation, siger han.

Nu overvejer han at gå tilbage til Windows NT på Concorde-serveren. Men det kan give problemer senere, da NT er et produkt på vej ud.

- Foreløbig prøver vi at rette Èn ting ad gangen og se, om det hjælper. Men vi håber da på, at Navision og Microsoft i fællesskab får løst problemet, siger Hans Ewertsen.

Han er dog ikke i tvivl om, at beslutningen om at satse på tynde klienter er rigtig.

Oprindelig bragt i Computerworld Teknik & Net nr. 40, den 29. maj 2001.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere