Sahva opgiver Windows 2000 og går til NT

Ved at gå tilbage til Windows NT på serverne har Sahva løst problemerne med uforklarlige udfald. Microsoft arbejder på at løse problemet.

Når det gik værst til, blev en Concorde-bruger smidt af systemet fem-seks gange på en dag. Sådan var situationen, da Computerworld sidst skrev om Sahvas overgang til et nyt IT-system. I mellemtiden er problemet løst: Firmaet har droppet det nye Windows 2000-styresystem og er vendt tilbage til Windows NT.

- Vi har ikke haft problemer med udfald siden den 22. juni, da alle brugere blev flyttet over på NT-servere, fortæller IT-chef Hans Ewertsen.

Computerworld Teknik & Net følger løbende firmaet Sahvas overgang til centraliseret og udliciteret IT-drift. Det nye system drives af Nord Data i Hillerød. Det bygger på Citrix MetaFrame-servere, som brugerne rundt om i landet skal kommunikere med via et MPLS-baseret IP-netværk med ADSL-opkoblinger.
Den centrale server-installation kører Office 97 og Navision XAL 2.63 på servere med Windows NT 4.0 (oprindelig Windows 2000). XAL kommunikerer med Unix-servere, der kører Oracle 7.3. Oven på Windows-serverne kører Citrix MetaFrame 1.8 med Service Pack 2. Klienterne er Windows 98-pc'er med en browser som adgang til MetaFrame-applikationerne via browser-udvidelsen NFuse.
Problemerne opstod, efter Sahva var gået over til at køre sine applikationer centralt på servere udstyret med Citrix MetaFrame. På serverne kører Office 97 og Concorde XAL. Serverne er placeret hos samarbejdspartneren Nord Data i Hillerød, brugerne kobler sig op via et netværk. Men da systemet blev taget i brug, viste det sig, at brugere jævnligt blev smidt af og måtte logge på igen. Problemet ramte især dem, der kørte Concorde.
Microsoft er siden kommet med en fejlrettelse, der skulle løse problemet, men den har ikke hjulpet hos Sahva.

- Jeg har en mistanke om, at det er kombinationen af Office 97, Concorde og Windows 2000, der giver problemerne. Eller måske skyldes de det blandede Windows NT/2000-miljø. I hvert fald forsvandt de, da vi gik tilbage til Windows NT, siger Hans Ewertsen.

Det var enkelt for firmaet at gå over til Windows NT, da Sahva ikke havde indført Active Directory eller andre rene Windows 2000-teknologier.

Hans Ewertsen har hørt fra flere firmaer, der fortsat har problemer med at bruge Windows 2000 sammen med tynde klienter.

Fem af seks fejl er rettet

Ifølge Microsoft er der fundet seks fejl i den måde Windows 2000 håndterer tynde klienter på. Fem af dem er nu rettet, rettelserne kan hentes på Microsofts web-sted. Den sjette fejl er ved at blive rettet, men firmaet kan ikke oplyse, hvornår den ventes ordnet.

- Den sidste fejl går ud på, at når den sidste bruger logger af systemet, fryser det for alle andre. Vi har tre mulige måder at slippe uden om det på, siger Martin Lundsgaard, der er teknisk chef i Microsofts storkundeafdeling.

Den første metode går ud på at lade en "dummy-bruger" logge på, så snart systemet starter. Denne bruger logger aldrig ud. Det kan dog give problemer med automatisk backup. Den anden metode går ud på at afvikle applikationen på samme server som Terminal Services. Og den tredje er den, som Sahva har valgt: At gå over til Windows NT 4 i stedet.

Oprindelig bragt i Computerworld Teknik & Net nr. 56, den 21. august 2001.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere