Avatar billede jensenja Nybegynder
04. april 2015 - 12:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Word 2013 - hvordan laves et indtastningsfelt.

Hej alle eksperter.

Jeg har et spørgsmål vedrørende Word 2013. Har forsøgt i tidligere tråde, men ikke fundet svaret til Word 2013.

Jeg vil gerne lave en skabelon/dokument hvor jeg har flere indtastingsfelter. Felter af den type som bruges i f.eks. sidehoved og sidefod, hvor der i en kantet parantes står [indtast tekst her].
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. april 2015 - 16:24 #1
Du kan f.eks. bruge MacroButton-felter (vil virke i alle versioner af Word) eller kontrolelementer (virker kun i Word 2007 og senere versioner).

Kontrolelementer:
Kontrolelementer kan indsættes via fanen Udvikler. Du kan f.eks. finde information i artiklen "Oprette formularer, som brugere udfylder eller udskriver i Word",
https://support.office.com/da-dk/article/Oprette-formularer-som-brugere-udfylder-eller-udskriver-i-Word-040c5cc1-e309-445b-94ac-542f732c8c8b

MacroButton-felter:
Du kan gøre sådan for at lave et MacroButton-felt (eller bruge dialogboksen til felter):

1. Tast Ctrl+F9 for at indsætte et sæt feltklammer (kan ikke skrives med alm. tegn).

2. Skriv følgende mellem feltklammerne:

MacroButton NoMacro Tekst her

I stedet for "Tekst her" skal du skrive den tekst, der skal vises i dokumentet - du kan sætte klammer om, hvis du ønsker det, f.eks. "[skriv beløb]", "[skriv navn]" eller hvad der måtte være aktuelt. Teksten må højst fylde en linje (eller f.eks. bredden af cellen, hvis feltet er i en tabel.

Nu ser feltet ca. sådan ud:

{ MacroButton NoMacro Tekst her }

3. Tast F9 for at opdatere feltet. Tast Alt+F9 hvis der ikke automatisk skiftes om, så du ser feltresultatet i stedet for feltkoderne.

Det tager kun kort tid at lave et MacroButton-felt, når du først lige har prøvet det.

Brugerne kan bruge F11 for at gå til næste felt og Shift+F11 for at gå til forrige felt (alle typer felter er inkluderet, så F11 vil også stoppe ved f.eks. en krydsreference).
Avatar billede jensenja Nybegynder
06. april 2015 - 22:36 #2
Til Lene Fredborg,

hvor er det skønt at komme fra påskeferie og konstatere, at du allerede har givet et meget fyldestgørende svar på det jeg spurgte om.

Tusind tak.

Mvh
Jørgen
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. april 2015 - 23:12 #3
Velbekomme.

NB Du bør ikke selv oprette "Svar", medmindre du selv besvarer på dit spørgsmål. Der skal være oprettet et "Svar", for at du kan tildele point. Min tidligere post var lavet som "Kommentar". Hvis du vil give point til en person, som har hjulpet dig, så bed vedkommende om at lægge et svar - så kan du tildele pointene.

Denne post er lavet som et svar.

Du kan finde vejledning her:
http://www.eksperten.dk/faq
Avatar billede smukkemn Forsker
15. november 2016 - 08:45 #4
Hej Lene

Tak for et flot skub. Jeg har jo studeret din hjemmeside mange gange. Jeg vidste ikke, at du også opererede her.
Kan du uddybe denne kode:
[MACROBUTTON  AccenttegnPunktum [Klik og skriv] }

Denne kode gør, at jeg styrer skrift størrelsen og hopper med F11.
Tak.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. november 2016 - 11:00 #5
MACROBUTTON angiver typen af felt - den type kan udføre en makro, men hvis der ikke angives et navn på en makro, som findes, bliver feltet bare markeret, og dermed virker feltet som en pladsholder, som man kan hoppe til med F11. F11 hopper som standard til næste felt uanset typen af felt.

AccenttegnPunktum er makronavnet. Hvis du har en sådan makro et sted, hvor Word finder den, bliver den udført (og det har du så åbenbart). Hvad den makro gør, afhænger fuldstændig af den programmerede kode, der står i makroen.

[Klik og skriv] er den tekst, feltet viser i Word-dokumentet, hvis feltresultater (og ikke feltkoder) er vist.