Avatar billede thorius Praktikant
12. oktober 2016 - 13:24 Der er 9 kommentarer

database på hjemmeside

hej,
er i gang med at oprette en militærhistorisk hjemmeside, hvor det er menningen at man skal kunne lave søgninger på forskellige emner.

1. jeg har et domæne og webhotel
2. jeg har en acces database

Mangler nu at koble de 2 ting sammen. Synes jeg har prøvet mig frem men kan slet ikke få de 2 ting til at fungere?
Avatar billede keysersoze Guru
12. oktober 2016 - 14:02 #1
Det er - som udgangspunkt - heller ikke noget man bare gør, der skal noget kode ind over fx i form af ASP.NET. Hvad mere præcist har du prøvet dig frem med?
Avatar billede thorius Praktikant
12. oktober 2016 - 14:25 #2
Hej,
webhotellet har noget der hedder PHP og MariaDB.

Det lyder til at det ikke er bare sådan lige til?
Avatar billede terry Ekspert
12. oktober 2016 - 14:34 #3
Isnt MariaDB a database? If so, then what is the purpose of your Access database?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
12. oktober 2016 - 14:54 #4
>PHP og MariaDB.
PHP tilbyder et databse API (Application programming interface) der hedder PDO (PHP Data Objects), som du burde kunne anvende.
men det ville nok være smartere at konvaterer access databasen til mysql database.

noget af det smarte ved PDO er du nemt kan skifte fra en database type til en anden, i teorien ved kun at skifte connection stringen, i praksis er der noget syntax og kommandoer der ikke er ens, men det er minimalt.

https://www.sanwebe.com/2011/08/microsoft-access-using-php-pdo
http://stackoverflow.com/questions/35960914/connecting-php-to-ms-access
http://stackoverflow.com/questions/27066516/microsoft-access-with-php-and-pdo
http://stackoverflow.com/questions/1605473/php-and-microsoft-access-database-connection-and-crud
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
12. oktober 2016 - 19:01 #5
jeg prøvede for sjov at lave en lille test på Northwind.mdb.
mere fordi jeg ikke selv før havde kørt PDO mod access.
har tidligere brugt rent ODBC

<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
        <title>demo</title>

        <style type="text/css">

        </style>

    </head>
    <body>
        <?php
        // https://www.sanwebe.com/2011/08/microsoft-access-using-php-pdo
        $db_username = ''; //username
        $db_password = ''; //password
        //path to database file
        $database_path = "C:/util/xampp/htdocs/test/access/Northwind.mdb";

        //check file exist before we proceed
        if (!file_exists($database_path)) {
            die("Access database file not found !");
        }

        //create a new PDO object
        $conn = new PDO("odbc:DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=$database_path; Uid=$db_username; Pwd=$db_password;");

        /* test brug at connection */

        $data = array();
        $sql = "select * from Countries";
        if ($stmt = $conn->prepare($sql)) {
            /* Eksekver forespørgslen */
            $stmt->execute();
            /* Hent rækker og udskriv data */
            while ($row = $stmt->fetch(PDO::FETCH_ASSOC)) {
                $data[] = $row['Country'];
            }
        } else {
            /* Der er opstået en fejl */
            echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $conn->error;
        }

        // test udskriv af array
        print_r($data);
        ?>
    </body>
</html>
Avatar billede thorius Praktikant
14. oktober 2016 - 01:41 #6
Tak for svar og ulejlighed...hvad i skriver er desværre sort snak for mig
:) havde troet/håbet at man bare kunne oploade databasen og så lave søgefelter  og rapporter der
Avatar billede terry Ekspert
14. oktober 2016 - 09:56 #7
Well thats what I was afraid of.
Never tried it but something like this may help

http://tryfree.caspio.com/ms-access-to-web-904144929e76b-fba2-47ae-aebf/
Avatar billede terry Ekspert
14. oktober 2016 - 09:58 #8
Avatar billede terry Ekspert
15. november 2016 - 09:46 #9
where arre we with this question?