Microsoft: Her er supervåben, som ingen kan matche

Microsoft Partner Konference: Microsoft udfordres fra mange sider. Men selskabet har ifølge sig selv noget, som ingen andre kan matche.

Artikel top billede

(Foto: Mikael Rieck freelance)

Få overblikket over Microsofts store partnerkonference 2010.

Washington DC, USA Microsoft ligger i indædt krig med en lang række forskellige virksomheder på en lang række forskellige områder.

Men overordnet tager selskabet det ganske fattet. For ingen kan - ifølge Microsoft selv - følge med, når det gælder den forretningsforståelse og den sammenhængskraft, som selskabets partnermiljø repræsenterer.

Sådan lyder den selvsikre melding fra direktøren for Microsofts erhvervsdivision, Stephen Elop, der på selskabets store partnerkonference i Washington, USA, af bedste evne forsøger at peppe den spirende optimisme rettet mod kommende vækst og øget omsætning op.

Sammenhængskraften mellem den omfattende vifte af Microsoft-produkter er ifølge ham Microsofts virkeligt tunge supervåben, når det gælder konkurrencen med rivalerne.

Det gælder især de produkter, der er rettet mod erhvervslivet, der fokuserer på et større sammenhængende billede, når regnearket er fyldt med tal for at udregne 'total cost of ownership.'

"Helheden er langt bedre end de enkeltstående produkter," siger Stephen Elop.

Alt handler om cloud

For Microsoft handler alt for tiden om cloud computing.

Med tiden skal alle Microsoft-produkter være cloud-baserede i en eller anden udstrækning og satsningen er ganske massiv, fokuseret og ensidig.

Paradigme-skiftet mod cloud computing - hvor infrastrukturen og alle fysiske sider af teknologierne håndteres fra centralt hold - øger denne sammenhængskraft ganske betragteligt, mener Stephen Elop.

"Muligheden for at få sammenhæng mellem produkterne vil accellerere i den kommende tid. Cloud computing er katalysatoren for den udvikling. På dette område kan ingen slå os," siger han.

Microsoft: Google fatter det ikke
Samtidig mener han, at Microsofts fokus på forretningsværdi kan føre selskabet frem i en god position i forhold til især Google, der er en af hovedkonkurrenterne, når det gælder cloud-tjenester til erhvervslivet.

De to selskaber slås indædt om markedsandelene, og Microsoft har da også med en vis bekymring noteret sig hver gang et selskab er overgået til Googles netbaserede tjenester inden for ikke mindst office-programmel.

I Danmark gælder det eksempelvis Berlingske Tidende, der i januar sagde farvel til Microsoft og goddag til Google.

Kunder er villige til at betale

Stephen Elop føler sig imidlertid overbevist om, at det er enlige svaler. For Microsoft - og selskabets partnermiljø - repræsenterer en forretningsforståelse, som Google ikke kan matche.

Den er ganske tydelig, når det gælder cloud computing, hvor alt det kedelige infrastruktur-halløj bliver fjernet helt fra de enkelte virksomheders it-afdeling, så de enkelte virksomheder kan fokusere ensidigt på forretningsværdi og optimering af forretningen.

Samtidig er udvikling og håndtering af teknologisiden jævn og stabil.

"De fleste erhvervskunder vil have leverandører, der forstår, hvad de vil. Den forståelse har et selskab som Google jo overhovedet ikke. Google lancerer bare nye produkter og sender en regning. Men det er den forståelse, som kunderne vil have. Og de er villige til at betale for den," mener Stephen Elop.

Uro blandt partnerne

Microsofts strategiske skifte mod cloud computing har tidligere vakt uro blandt selskabets partnere, der i flere tilfælde har følt sig presset til at forandre deres forretning i helt nye retninger og måske endda helt lukke forretningsområder.

Det skyldes ikke mindst, at Microsoft er rykket ind på markedet som hosting-leverandør i direkte konkurrence med de partnere, der ellers har haft dette område for sig selv.

I den nye model vil Microsoft selv i stadigt stigende omfang håndtere den fysiske infrastruktur i seks gigantiske server-parker, der skal dække hele verden.

Men muligheden for at tjene penge for partnerne er der stadig i meget høj grad, selv om Microsoft målrettet overtager en del af deres gamle forretning, mener Stephen Elop.

"Konsulentarbejde, flytte selskaber væk fra Lotus Notes, migrationsarbejde, integrationsarbejde, tilpasninger og så videre. Der er masser af meget attraktive muligheder," siger han.

Læs Computerworlds tidligere interview med Stephen Elop: Microsoft står ved en korsvej - er kursen den rigtige?

Få overblikket over Microsofts store partnerkonference 2010.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil