Tidsrøveri martrer it-afdelingerne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. marts 2006.


Danske it-afdelinger er ineffektive, fremgår det af et rundspørge til it-cheferne i 100 danske virksomheder.
Mange it-afdelinger er plaget af tidsspilde - blandt andet med at løse brugerproblemer ad hoc, fremgår det af en undersøgelse, foretaget af det nordiske markedsanalysefirma Norstat for it-konsulentvirksomheden Syscom.
Norstat har gennemført et rundspørge til it-chefer i 100 danske virksomheder med flere end 100 ansatte. Heraf fremgår det blandt andet, at 46 procent af it-afdelingerne bruger mellem 20 og 40 procent af deres tid på at håndtere ad hoc brugerproblemer. Driftsproblemer stjæler også megen tid. 42 procent af it-cheferne siger, at afdelingen bruger mellem 20 og 40 procent af tiden på problemer med servere, hardware og lignende.
Samtidig siger hovedparten af it-cheferne, at de har fuld kontrol over opgaverne. Således tilkendegiver 72 procent, at it-afdelingen har defineret, hvilke tjenester og services der skal leveres til organisationen og dens brugere.

Men det hænger ikke sammen, mener Pål Bakken, der er administrerende direktør for Syscom i Danmark:
- Det giver ikke mening at påstå, at du har fuld kontrol over it-afdelingen, når du samtidig bruger så megen tid på at tackle brugerproblemer og servere, der går ned. Så har du ikke styr på dine processer.
Pål Bakken fremhæver, at de økonomiske konsekvenser af den manglende effektivitet er graverende. På baggrund af tallene i undersøgelsen og med udgangspunkt i mange års erfaring med help-desk arbejde for kunder anslår han, at spildtid i en virksomhed med 1.000 ansatte og en it-afdeling med 10 ansatte koster mellem 3,5 og 4 millioner kroner årligt.

Ifølge Syscom er tendensen omtrent den samme i Danmark, Norge og Sverige, ligesom der ikke er markante forskelle mellem den private og offentlige sektor. Dog synes den offentlige sektor at være lidt længere fremme med at have styr på processerne end den private.
- Selvmodsigelserne bunder i, at it-cheferne selvfølgelig ikke kan sige, at de ikke har kontrol med tingene. Virkeligheden viser noget andet, siger Pål Bakken.
Han mener, at topledelserne frem for it-cheferne bærer ansvaret for situationen.
- It-chefen sidder som en lus mellem to negle. Topledelsen siger, at it er vigtigt, men kræver samtidig besparelser. Og samtidig er it-chefen stort set aldrig med i ledelsesgruppen, ligesom han typisk kommer med meget sent i processen, når der sker ændringer i virksomheden, der berører it-afdelingen, siger Pål Bakken.

Et centralt problem er den manglende afstemning mellem it-afdelingen og resten af virksomheden om, hvad it-afdelingen skal levere. Her er topledelsen ofte for dårlige kravstillere, mener Pål Bakken.
Han peger på, at bedre værktøjer som ITIL kan være med til at løse problemerne i og med, at de sikrer bedre styr på processerne i it-afdelingen. Men over halvdelen af de adspurgte it-chefer havde intet eller kun ringe kendskab til ITIL.

Billedtekst:
sludder Det giver ikke mening at påstå, at du har fuld kontrol over it-afdelingen, når du samtidig bruger så megen tid på at tackle brugerproblemer og servere, der går ned", siger Pål Bakken, administrerende direktør for Syscom i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere