Microsoft varmer op til en global fremtid for C5

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. december 2006.


Med snart 70.000 solgte licenser i Danmark er C5 en succes, som Microsoft hidtil har siddet overhørig. Men bag kulisserne arbejder softwaregiganten på at gøre C5 til et våben i den globale kamp om løsninger til de mindste virksomheder.

Med et samlet salgstal på 70.000 eksemplarer i Danmark repræsenterer C5 en nærmest enestående succes for et ERP-produkt. Og meget tyder på, at den danske succes står over for en international fremtid.
Topfolk fra Microsoft Business Solutions bekræfter overfor Computerworld, at der arbejdes med strategien for C5's fremtid.
Samtidig har det vakt opsigt i softwaregigantens ledelse, at to danske C5-forhandlere er kommet ind i den prestige-fyldte Microsoft President Club. Den er nemlig kun åben for de allerdygtigste partnere målt på salg af Microsoft-licenser.
Det har givet de to danske C5-forhandlere Conzern A/S og Concept Data A/S adgang til øjne og ører i Microsofts top. En indsats der nu ser ud til at give pote.
- Vi er overbeviste om, at C5 skal ud i verden. Det bekræftes af det engagement, der ligger hos de danske C5-forhandlere og i den danske Microsoft-ledelse. I Danmark er vi meget enige om, at C5-succesen skal eksporteres. Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, siger direktør Danny Fogel, Conzern A/S.
Conzern A/S er i dag landets største C5-forhandler med godt 10 procent af den samlede C5- kundemasse i Danmark.

Vurderingen bakkes op af topfolk fra Microsoft Business Solutions, som Computer-
world har talt med på den nyligt afholdte Convergence messe i München, blandt andre Kees Hertogh.
Han er group manager for Microsoft Business Solutions, og står i spidsen for et såkaldt Competitive Strategy-team, der analyserer konkurrenter og produkter på det globale ERP-marked.
- Vi har gjort os mange tanker om C5, men disse overvejelser er af gode grunde ikke offentlige. Når og hvis vi ønsker at offentliggøre planer for C5, vil det blive meldt officielt ud, sagde Kees Hertogh.
Samtidig understregede han, at Microsoft havde tænkt sig at vinde kampen om ERP-markedet, også hos de helt små virksomheder, hvor C5 hører hjemme. Hos Microsoft skal man nemlig ikke være først, men størst.
- Vi går aldrig ind på et marked for at blive nummer to. Vi vil være nummer et. Og vores tilstedeværelse i markedet for forretningssystemer sker ud fra en meget langsigtet betragtning, siger Kees Hertogh.
At den danske succesmodel for C5 har været et diskus-
sionsemne hos Microsoft, bekræftes af Tami Reller.
Hun er corporate vice president i Microsoft med ansvar for global markedsføring af Dynamics, og dermed helt tæt på beslutningerne omkring ERP-systemerne.
- Der har helt naturligt været mange strategiske overvejelser om fremtiden for C5. Det er et godt produkt, sagde Tami Reller til Computerworld.
Til gengæld smilede hun venligt "Ingen kommentarer", da hun blev spurgt om disse overvejelser også omfattede en Live-version af C5 eller en international udrulning.

Hidtil har Microsoft udelukkende satset på det danske marked med C5 og afvist at internationalisere det succesrige produkt. Så sent som i juli 2006 afviste Klaus Holse Andersen, der er ansvarlig for salget af Microsoft Dynamics i Europa, enhver tanke om at eksportere C5:
- C5 er et dansk produkt. Og det skal ikke ud i den store verden, sagde Klaus Holse Andersen og understregede, at skønt C5-markedet var en god forretning, satsede Microsoft alene på ERP-produkterne i Dynamics serien.
Netop Dynamics indtog hovedrollen på Convergence messen, hvor det blev præsenteret som en essentiel del af Microsofts fremtidsvision. Dynamics skal nemlig smelte sammen med Microsoft Office 2007 og Windows Vista. Den markante satsning på Microsoft Dynamics har på det strategiske plan henvist C5 til en skyggetilværelse, også fordi Microsoft i USA har tilbudt de helt små virksomheder softwarepakken Microsoft Office Small Business Accounting. Salgsmæssigt har C5 imidlertid været en uomtvistelig succes, og Microsoft kan være ved at støve C5 af til en international fremtid.
Kees Hertogh fra Microsoft Business Solution understregede, at skønt konkurrenterne Oracle og SAP vokser pænt på toplinjen, så skete dette især via mersalg til eksisterende kunder. Microsoft satser derimod på nye kunder. Og målt på nettotilgangen af kunder er Microsoft Business Solutions ubetinget størst med nu 330.000 kunder globalt.
Grundlaget for ERP-succesen var købet af Navision/Damgaard, hvor Microsoft ifølge Kees Hertogh skød genvej til en langt bedre markedsposition, langt hurtigere end man selv kunne kæmpe sig til. Også i det perspektiv giver det mening at udnytte C5-systemet internationalt.
Skønt spørgsmålet om fremtiden for C5 altså forblev ubesvaret, peger mange ting i retning af en international satsning. Så sent som i september blev C5 lanceret i en islandsk versionering. Microsoft understregede da, at man alene havde lanceret C5 på Island fordi de islandske virksomheder efterspurgte en enkel og fleksibel regnskabsløsning, og fordi Microsoft i Danmark i forvejen havde ansvaret for Microsofts produkter i Island.
Samtidig havde Microsoft påfaldende travlt med at understrege, at man ikke havde planer om at introducere C5 til flere lande.
En anden brik i det strategiske puslespil om fremtidens ERP er det såkaldte Business Ready Enhancement Program (BREP), som Microsoft introducerer fra marts 2007. Her får kunderne adgang til blandt andet opdateringer og tilbagekøbsgaranti. Her indgår C5 på lige fod med Dynamics NAV eller AX. Det er en klar blåstempling af C5 som system.

Akilleshælen for C5 har formentlig været hensynet til Microsofts fintmaskede netværk af forhandlere. Mange har opfattet C5 som en ren box-mover løsning, hvor der ud over licenssalget ikke var meget til forhandlerne.
Succesen med tillægsløsninger, undervisning og konsulent-ydelser hos C5-forhandlere som Conzern A/S og Concept Data A/S har imidlertid ændret denne opfattelse. Der kan godt tjenes penge på C5, og det budskab lytter Microsoft-ledelsen gerne til.
Endnu en indikation af C5-fremtiden er Microsofts erklærede strategi om, at man vil vokse med kunderne og realisere deres fulde potentiale. Her kræver de helt små virksomheder en indgangsbillet, der er lavere end Dynamics NAV. Det kan C5 give.
Samtidig satser Microsoft i ERP-markedet fremover på tre typer af hosting. Nemlig enten hos kunden selv, hos en hosting-partner eller direkte hos Microsoft via det nye Microsoft Live-univers, hvor man lejer systemerne i stedet for at eje. Blandt andet Dynamics CRM kommer snart som Live-applikation.
Det er oplagt at lade ERP-systemerne i Dynamics følge efter, og her kunne C5 indtage en central rolle, fordi systemet kan bruges af helt små virksomheder, der ville have stor fordel af et hosted ERP-system.
Ifølge Conzern A/S er Microsofts erklærede hostingstrategi særdeles interessant for C5- produktet.
- C5 kunne sagtens være en del af Microsofts Live-strategi. Live vil kun være en fordel for os, da det vil åbne det internationale marked, siger Danny Fogel.
Visionen om en global udrulning af en hosted udgave af C5 er dog ikke bekræftet af Mic-rosoft. I hvert fald ikke endnu. At gøre C5 til et fuldgyldigt medlem af ERP-paletten som Microsoft Dynamics C5 Live er ellers oplagt.
På internationalt business engelsk lyder det tilmed ganske mundret: C5 Live.

Faktaboks:
Microsoft Business Solutions C5
C5 blev oprindeligt lanceret i 1994. Seneste udgave er version 4.0 fra december 2005. Der findes omkring 130 danske forhandlere og C5 er solgt i ca. 70.000 eksemplarer.

C5 omfatter moduler som finans, debitor, kreditor, lager, løn, internethandel, ordrer, projekt, dataudveksling, udviklingsværktøjer. Der findes en mindre C5 Light udgave til omkring 2.000 kroner.

Billedtekst: Strategi Tami Reller, der er corporate vice president i Microsoft med ansvar for global markedsføring af Dynamics siger til Computerworld, at der helt naturligt har været mange strategiske overvejelser om fremtiden for C5 som produkt.

OriginalModTime: 30-11-2006 13:55:23




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere