Færdig med de gode historier?

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. august 2007.


Computerne har potentialet til at opløse vores fælles historier. Spørgsmålet er, hvad sker der, hvis vi ikke længere har fælles historier, men kun dem, vi selv ønsker.

Vil din hjerne fungere anderledes? Vil forståelsen af dit liv ændre sig - og måske blive mere fragmenteret? Er det grundlaget for den vestlige civilisation, vi piller ved?
Muligvis lidt hysteriske spørgsmål at stille, bare fordi vi laver lidt om på, hvordan tv bliver sendt. Men fortællingen er en central metode, vi bruger til at forstå vores verden og til at huske og dele vores forståelse.
Det er selvfølgelig EU, der vil lave om på vores tv. I hvert fald har de givet støtte til et stort projekt, der skal udforske avanceret interaktivt tv, der kan udnytte de teknologiske muligheder, som nye og bedre bredbåndsteknologier giver os.
Projektet hedder NM2, det står for New Millenium, New Media, og de kalder den nye form for tv for Shapeshifted TV. En af de ledende partnere er British Telecom (BT), som har helt almindelige kommercielle interesser, og som gerne vil hive nye former for trafik over på sit netværk.
Projektet omfatter partnere fra teknologifirmaer til kommercielle producenter og universitetsteoretikere.

Spredningen betyder, at projektet ikke bare har lavet teoretiske overvejelser, men også konkrete eksempler på, hvordan de nye medier kunne fungere. Blandt andet et charmerende finsk projekt, der hedder Accidental Lovers. Det er en tv-serie om en ung mand, der til sin egen overraskelse bliver forelsket i en betydeligt ældre kvinde. Den er optaget og sendt som en normal tv-serie, men seerne kan via sms sende forslag ind om, hvordan historien skal udvikle sig.
Accidental Lovers er hverken rigtigt interaktivt eller rigtig gammeldags tv. Det bliver sendt på en almindelig tv-kanal - hvis man ikke ved, hvordan historien bliver dannet, så ligner det en helt almindelig tv-serie. Og interaktiviteten er så omstændelig, at brugerne ikke oplever nogen umiddelbar respons på deres input.
Det er selvfølgelig lavet som et forsøg, så man kan få en fornemmelse af, hvordan man kan lave den slags og hvordan brugerne forholder sig til resultatet. Der er flere interessante konklusioner:
For det første er det rasende dyrt at optage tv på denne måde. Med forskellige alternativer til historiens forløb skal der simpelthen optages meget mere tv.
Til gengæld er det klart, at hvis publikum bestemmer store dele af handlingen, så vil hvert afsnit af serien ikke forløbe på samme måde hver gang, den bliver sendt. Tv-serien bliver til et fleksibelt produkt, der omformer sig efter det aktuelle publikums inter­esser.

De tilfældige elskende blev sendt 12 gange - hver gang med et nyt resultat. Det giver producenten meget mere sendetid for den høje produk­tionspris. Mere spændende er det, at seerne kommer til at kende personerne bedre og bliver mere engageret i deres følelser og skæbne.
Samtidig får sådan en serie en anden funktion end en almindelig ligeud tv-serie, fordi man som seer får mulighed for at se, hvordan personernes forskellige valg får forskellige følger. I virkeligheden det samme, som vi altid gør inde i vores hoveder, når vi forsøger at tage nogle beslutninger.
Her med den store forskel, at vi kan se på skærmen, hvordan hovedpersonernes valg rent faktisk kunne falde ud.
Endelig spiller sådan en produktion også på vores lyst til at tale om den slags. Der er nemlig et karakteristisk element i at se film eller tv-teater. Det er fortællinger, vi diskuterer med vores venner og familie.
Her er forskellen bare, at vi kan tale om det og påvirke det, mens vi ser det. Og at en del af vores samtale er med andre mennesker, som vi ikke ser eller kender. Via de valg, vi tager med de andre seere, indgår vi i en samtale med dem om, hvad der er de bedste valg. Man kan sige, at vi bliver et helt samfund af seere, der via tv-serien diskuterer, hvordan man håndterer sådan en kærlighedsaffære.
Man kunne selvfølgelig også sige, at tv bare kommer til at ligne de medier, vi allerede kender fra computeren: Både computerspil, websites og såmænd også den menustyrede afspilning af dvd-film deler elementer med interaktivt tv.

Shapeshifted TV og computerspil befinder sig i hver sin ende af et spektrum. Det væsentligste skel er, hvor meget handlingen er afhængig af interaktivitet i forhold til historiefortælling. Computerspillene er typisk helt koncentreret om interaktiviteten - de henter deres underholdningsværdi i at gøre spilleren aktiv hele tiden.
Tv derimod handler typisk om indlevelse i en persons liv og handlinger og behovet for interaktion er moderat. Det er ikke uden grund, at vi kalder brugerne for henholdsvis spillere og seere.
En anden indlysende forskel er, at selv den version af tv typisk består af filmede sekvenser, hvor man højst ændrer rækkefølgen.
Computerspil derimod er normalt animerede, hvad der gør dem mindre realistiske, men til gengæld giver meget større frihed med, hvad der kan ske. De to vil efterhånden smelte sammen.

Det interaktive tv bryder med et af de mest dominerende karaktertræk ved fortællende kunst og underholdning, nemlig den lineære fortælling. Det gælder både film, bøger, tv og radio.
Man kunne være nervøs for, hvad der vil ske inde i vores hoveder, hvis vi begynder at bryde fortællingen op. Vil vores forståelse af vores liv blive mere fragmenteret? Vil vi ikke længere have fælles fortællinger, fordi alle vores fortællinger bliver individuelle?
Ville vi nogensinde have talt om Kejserens Nye Klæder, hvis H. C. Andersen havde skrevet et interaktivt eventyr, som hans læsere selv skulle stykke sammen? Er vores bedste historier afhængige af et enkelt menneskes geniale indsats for at præsentere vores indsigt på dens mest poignante måde?
Det er jo forbløffende, i hvor høj grad en forfatter som H. C. Andersens eventyr har leveret analyser og fortolkningsskabeloner for vores liv.
Denne type ensartede masseudbredte fortællinger er en afvigelse fra den historiefortælling, vi har bedrevet længe før. Det er teknologiens skyld, at vi har disse ensartede udgaver af fortællingerne. Bogtryk, film og tv er alle teknologier, der gør det muligt at fordele en masse perfekt ens udgaver af en fortælling til mange mennesker.
Før de teknologier havde vi i lang tid fortalt historier, der blev rettet til på stedet af fortælleren alt efter hans fornemmelse for sit publikum. Og i øvrigt har vi ikke opgivet den lineære fortælling, vi har bare fået flere sekventielle lineære for­tællinger. Det vil sige, at godt nok kan vi vælge mellem forskellige forløb, men de er netop stadig forløb og overholder inden for sig selv princippet om, at en fortælling forløber fra start til slut.

De er ganske vist ikke længere fælles, hvis vi ender med at kunne designe hver eneste fortælling til vores egen smag. Men vi har også længe været på vej væk fra den fælles fortællings storhedstid, hvor det meste af befolkningen på samme tid satte sig ned og modtog statsradiofoniens autoriserede centralperspektiviske udgave af dagens begivenheder.
Og internettet har på trods af alle dets kvaliteter endnu ikke givet overbevisende bud på fælles fortællinger. Der er kun de forvirrende - ofte ubehagelige - crowd surges, hvor millioner af mennesker pludselig interesserer sig for et forsvundet barn, en bovlam tyrkisk loverboy eller en dansende dreng.
Vores store fælles fortællinger hedder i dag Harry Potter, Casino Royale og The Bourne Trilogy. Sjovt nok er der en klar tendens til, at disse eventyr bliver mere indædte og alvorlige - måske for bedre at opfylde rollen som fælles fortælling?

Billedtekst: Accidental lovers Roope og Juulia er det umage par i Accidental Lovers. Måske var det netop det umage i parret, der fik aktiveret et meget bredt udsnit af seerne. Blandt andet var gruppen af kvinder over 45 langt mere aktive end normalt.

OriginalModTime: 23-08-2007 14:12:26




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere