Artikel top billede

Foto: Lars Sundström (Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Telebranchen kan ikke opføre mobilmaster i Aalborg

Samtlige danske mobiloperatører har problemer med at få tilladelser til at opstille mobilantenner, lyder det fra telebranchen.

Læs også: Aalborg afviser problemer i mobilsager.

De fire danske mobiloperatører 3, TDC, Telenor og Telia er alle i gang med at opgradere deres mobilnet, så mobilt bredbånd bliver hurtigere.
 
Men i Aalborg går det noget mere trægt med at hæve hastigheden i nettet, end mobilselskaberne havde håbet.
 
"Alle de teleselskaber, der udruller mobilnet i Danmark, siger, at der er problemer med at få lov til at udbygge nettene i Aalborg Kommune," fortæller Jakob Willer, der er direktør i brancheforeningen Telekommunikations-industrien. 

Mobiloperatørerne skal have byggetilladelse, når de opstiller antenner, og det er ifølge Jakob Willer i Aalborg Kommune, at der er flest problemer med at få en tilladelse. 
 
Et generelt problem
"Jeg vil godt pege på Aalborg, fordi det i kommunen er et generelt problem for alle selskaberne. Vi taler ikke om et enkeltstående problem, og derfor kan vi som branche godt tage det op over for kommunen og spørge, om det ikke var en idé, at vi fik en dialog om, hvad der ligger bag," siger han og fortsætter:
 
"Kommunen er vendt positivt tilbage og har sagt, at den gerne vil have en dialog med os om det."
 
Jakob Willer understreger, at han ikke ønsker at hænge kommunen ud, men i stedet ønsker han en dialog, så problemet kan blive løst.
 
Fremskridt efter kritik
Debatten om kommuner, der bremser udrulningen af mobilnet, har kørt længe.

Sidste år skrev daværende videnskabsminister Helge Sander (V) og daværende KL-formand Erik Fabrin (V) et fælles brev, som blev sendt til alle landets kommuner. Heri stod der blandt andet:
 
"Vi opfordrer kommunerne til at yde en aktiv indsats for, at borgere, virksomheder og offentlige institutioner får adgang til mobilt bredbånd og andre digitale ydelser inden for kommunens område."

Telias administrerende direktør, Jesper Brøckner, støttede efterfølgende op og sagde, at der var behov for at lægge pres på kommunerne.
 
Der var igen debat om kommunernes sagsbehandling, da Højhastighedskomiteen, som Helge Sander havde nedsat, i januar fremlagde sin rapport.

I rapporten stod der, at kommunerne skulle oppe sig i sagsbehandlingen.
 
Og der er sket noget siden, vurderer Jakob Willer. 
 
Blevet bedre
"Jeg tror, at det mange steder er blevet bedre, og det går rigtigt godt med at have en dialog med kommunen. Det er nogle enkelte steder, at der er problemer, og det vil vi tage fat på nu, og vi starter i Aalborg, fordi der her var de største problemer," siger han.
 
Et af kritikpunkterne af de antenner, som mobiloperatørerne sætter op, er, at de ødelægger æstetikken i gadebilledet. Det er blandt andet derfor, at nogle ansøgninger bliver afvist eller trukket i langdrag.
 
"Jeg har fuld forståelse for, at kommunen må tage hensyn til æstetik og lokalplan, men det får alarmklokkerne til at ringe, når alle selskaber siger, at de har problemer i Aalborg," fortæller Jakob Willer. 
 
Læs også: Aalborg afviser problemer i mobilsager.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere