Du kan ikke stole på dit teleselskabs net-hastighed

Teleselskaberne lover dig ikke noget som helst, når de skriver "op til" foran din bredbåndshastighed, mener Forbrugerrådet.

Artikel top billede

Foto: Anders Engelbøl.

Læs også:

Fiber-boss: Teleselskaber snyder med hastigheden

Telebranchen: Derfor går din nethastighed op og ned

"Gennemsigtigheden er røget sig en tur."
 
Sådan siger økonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet om teleselskabernes markedsføring af bredbåndsprodukter via telefonstikket.
 
Årsagen er, at teleselskaberne skriver "op til" foran de hastigheder, som de markedsfører i bredbåndsprodukter.
 
"Det stiller kunderne ringere, og det giver selskaberne meget friere mulighed for at udskyde investeringer i og opgraderinger af nettet. Ingen kan komme efter dem, for de lover jo ikke noget," siger Martin Salamon.

Eksempelvis kan der stå "op til 20 megabit", selvom hastigheden i nogle tilfælde er noget lavere.
 
Telebranchen: Det øger gennemsigtigheden
Telebranchens brancheorganisation Telekommunikationsindustrien mener dog, at "op til" øger gennemsigtigheden, fordi forbrugeren på den måde bliver opmærksom på, at det ikke altid er muligt at levere den markedsførte hastighed.
 
Men det er ifølge Forbrugerrådet ikke godt nok.
 
"Teleselskaberne bør fortælle kunderne, hvad de sælger til dem, og hvad det er, kunderne betaler for," lyder det fra Martin Salamon.
 
Han mener ikke, at den model var gået i andre brancher.
 
"Man kan jo overføre 'op til' til andre produkter og så vurdere, om man så havde lyst til at købe dem," siger han.
 
Forbrugerrådet er ikke ene om at kritisere den praksis med at skrive "op til" foran bredbåndshastighederne.
 
Anders B. Christjansen, der er administrerende direktør hos elselskabernes udbyder af fiberbredbånd, Waoo, langer også ud efter "op til"-priserne. Han mener, at det bidrager negativt til et i forvejen dårligt image hos teleselskaberne.
 
Læs også:

Fiber-boss: Teleselskaber snyder med hastigheden

Telebranchen: Derfor går din nethastighed op og ned

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S