Fiber-boss: Teleselskaber snyder dig med hastigheden

Bredbåndskunder bliver vildledt af markedsføring, lyder det fra fiberdirektør, som nu vil indføre hastighedsgaranti.

Artikel top billede

Anders B. Christjansen er administrerende direktør for elselskabernes fælles fiberudbyder, Waoo. Foto: Peter Nørby. (Foto: Billedet er beskyttet af Ophavsretsloven §1 / © 2010 Photographer Peter Nørby · All Rights Reserved / Fotograf Peter Nørby)

Der er brug for et opgør med markedsføringen af hastigheder på bredbånd.
 
Det mener Anders B. Christjansen, der er administrerende direktør i elselskabernes fiberudbyder, Waoo.
 
Fiberselskabet går nu ud med en hastighedsgaranti, når det sælger bredbåndsforbindelser.
 
"Det er vigtigt, at kunderne har en garanti for, hvilken hastighed de får. Når man markedsfører over for dem, at de får en vis hastighed, så skal de også have den hastighed leveret," siger Anders B. Christjansen.
 
Dermed skiller Waoo sig ud fra resten af telebranchen. 
 
Langer ud efter markedsføring 
Teleselskaberne, der sælger bredbånd over telefonnettet - også kaldet kobbernettet, skriver "op til", når de angiver hastigheden i deres markedsføring.
  
Når et teleselskab skriver "op til 10 megabit" i markedsføringen kan den reelle hastighed eksempelvis være syv megabit. 
 
"Det er ikke i orden, ligesom det heller ikke er i orden, hvis du køber en liter mælk, og når du så åbner den, så er den kun halvt fyldt," siger han.
 
Ifølge ham er det eneste, som køberen kan være sikker på, at hastigheden ikke er højere end det markedsførte.
 
Kæmper med dårligt omdømme
Den danske telebranche har et dårligt ry hos forbrugerne. Så sent som i juni placerede de danske forbrugere telebranchen i bunden af den årlige Konkurrence- og Forbrugerredegørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
 
Og brugen af "op til" i markedsføringen af bredbåndshastigheder er med til at fastholde telebranchen i bunden, mener Anders B. Christjansen.
 
"Det virker forkert at vildlede kunderne med en hastighed i markedsføringen, som selskabet ikke leverer. Det virker ikke befordrende for vores image. I hvilke andre industrier er det ok at markedsføre noget, som ikke bliver leveret til kunderne," spørger direktøren.

Telebranchen indførte i år den praksis at angive "op til" i forbindelse med markedsføring af bredbåndshastigheder.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird