Klumme: Pris og kvalitet hænger ikke altid sammen

Vi skal turde tilbyde services og produkter hvor pris og kvalitet slet ikke hænger sammen. Produkter som tusinder eller millioner af mennesker helt naturligt vil vælge, som de gør med Skype eller Flickr, fordi forholdet mellem pris og kvalitet slet ikke hænger sammen, skriver Mikkel deMib Svendsen.

Normalt vil de fleste nok mene, at pris og kvalitet netop hænger sammen. Man får hvad man betaler for!

Det er nu engang et andet website man får udviklet, hvis man bruger 5 millioner hos et erfarent webbureau, end hvis man stikker en kvik skoleelev 1.500 for at strikke noget hurtigt sammen. Og hvis man bruger 1 million kroner på sin nye bil, så får man altså noget lidt mere lækkert, end hvis budgetrammen er 50.000.

Den logiske antagelse, at pris og kvalitet hænger sammen, passer således meget godt på nogle ting. Men bestemt ikke alting! Jeg ser stigende grad gode eksempler på, at pris og kvalitet slet ikke hænger sammen - særligt online, hvor en helt ny sammenhæng mellem de to faktorer er ved at udvikle sig.

Mest udpræget opleves det naturligvis med de mange gratis tjenester, som f.eks. Skype. Skype er en fantastisk god virtuel telefon og ringer man til andre med Skype er det helt gratis. Der er ingen som helst sammenhæng mellem pris og kvalitet. Det er en kvalitetstelefon der intet koster.

Det samme kan siges om en søgemaskine som f.eks. Google - eller Yahoo eller Live.com, for den sags skyld. De leverer alle en virkelig god service, som de fleste af os er blevet helt afhængige af at bruge hver eneste dag. Og de er helt gratis! Så her hænger pris og kvalitet bestemt heller ikke sammen. Man får urimeligt meget for pengene.

Bevæger vi os over i ting, der så faktisk koster noget, er der også her masser af gode eksempler - særligt online, på et helt åbenlyst misforhold mellem pris og kvalitet.

Yahoo's billedtjeneste Flickr (www.flickr.com) er et godt eksempel på en service, hvor man får mere end man kunne forvente for pengene. For under 120 kr. om året får man ubegrænset lagringsplads til sine billeder og videoer udover en masse værktøjer til at dele dem i forskellige formater med lige dem man ønsker. Uendelig meget plads til en fast lav pris, det er virkelig meget produkt for pengene!

Men hvordan overlever alle de her helt eller næsten gratis tjenester så? Hvordan kan de overhovedet tjene penge, og tør folk virkelig investere i det?

For at tage det sidste først så må man sige, at det tør folk i den grad! Som de fleste sikkert har opdaget er der igen stor tiltro til de bedste online virksomheder. Yahoo og Google's aktier handles lige på hver sin side af en P/E på 40 (Price Earnings - overskud før afskrivninger og skat) - det vil sige, at investorerne er villige til at betale 40 gange disse selskabers årlige overskud for aktierne! Enkelte internet-aktier handles i dag for flere hundrede gange P/E.

Omsætningen i disse internetselskaber skabes flere forskellige steder - for de fleste, i hvert fald. Google er lidt speciel, derved at størstedelen af deres indtægter kommer fra en enkelt kilde - nemlig deres ekstremt succesfulde annonceprogram AdWords. Det gør dem i virkeligheden ret sårbare.

Yahoo har derimod deres indtægter mere spredt - en stor del ligger også på søgeordsannoncer, som hos Google, men de har også en meget stor del på andre services som Flickr. Hver især giver de måske ikke det store, men når man har millioner af kunder, så bliver det samlede tal pludselig temmelig spændende.

Flickr's tilbud om uendelig meget plads er i denne sammenhæng mest et smart salgstrick. Yahoo ved godt, at de fleste ikke uploader ret meget, nogle få lidt mere, og ganske, ganske få uploader rigtig meget. Det svarer lidt til restauranter der tilbyder "Spis alt hvad du kan" buffeter for en lav pris. De ved godt hvor meget folk i gennemsnit spiser, og det er det eneste der tæller. Regnskabet ændres ikke væsentligt af en enkelt ædedolk eller to.

Alt for mange danske virksomheder tænker for kortsigtet. It's a numbers game. Jo flere brugere, jo flere kunder og jo mere interessant bliver virksomheden. I hvert fald i investorernes øjne. Investorerne køber ikke dit overskud - de køber fascinationen ved dine mange brugere og potentialet i dem. Væksten. Det er visionen de tænder på langt mere end den rå bundlinie. Selskaber der formår at skabe den rette vision og vækst handles for ekstremt høje beløb - uanset hvor meget overskud de så lige har.

Skype blev ikke handlet til den pris de gjorde fordi de tjente masser af penge, for det gjorde de ikke, men fordi køberne kunne se et kæmpe potentiale i de mange brugere Skype have bevist de kunne tiltrække og fastholde. At eBay så tilsyneladende ikke helt har formået at udnytte potentialet så godt som de havde forventet er en anden historie.

Tiden lige nu er bedre end nogensinde for at skabe succesfulde internetvirksomheder. Internationale succeser! Og danske virksomheder og iværksættere har alle gode ods for at være med helt fremme - og tjene de store penge, når de skabte visioner realiseres.

Jeg har rejst meget rundt omkring i verden - og specielt arbejdet med mange større webprojekter i USA. Naturligvis laver de mange flotte ting i USA, men vi er i sammenligning faktisk rigtig, rigtig gode her i Danmark. Vi tror bare ikke altid på det selv.

Vi skal begynder at tænke langt større og langsigtet og forstå, at udnyttet nettets dynamik meget bedre end de fleste gør det i dag. Det kræver, at vi fokuserer langt mere på vækst og volumen, end på kortsigtet profit. Det er ikke profitten investorerne er interesseret i (på kort sigt) - det er visionen, drømmen, og mulighederne.

Jeg har også selv et par nye klassiske dot-com projekter (positivt ment) på vej, som jeg har brugt en masse tid og penge på at få på benene igennem det sidste årstid. Det første af dem er en ny service indenfor mit primære område - markedsføring i søgemaskiner (SEM og SEO), hvor jeg netop har taget en service, der normalt koster mange tusind kroner og gjort det tilgængeligt for nogle få hundrede. Kombineret med en god strategi for hvordan servicen skaleres tror jeg, at jeg har den helt rigtige opskrift på en moderne dot-com succes.

Og jeg er såmænd ikke mere genial end så mange andre. Hvis jeg kan få ideer som denne søsat så kan mange andre også. Nogle gør det, naturligvis - og al ære og respekt for dem, men ikke ret mange taget i betragtning, hvor gode vi egentligt er til den slags. Vi skal bare turde se lidt længere, og lade være med at have de helt korte profitter alt for meget i fokus.

Vi skal turde tilbyde services og produkter hvor pris og kvalitet slet ikke hænger sammen. Produkter som tusinder eller millioner af mennesker helt naturligt vil vælge, som de gør med Skype eller Flickr, fordi forholdet mellem pris og kvalitet slet ikke hænger sammen.

Vi kan godt. Yes we can!


© 2008, Mikkel deMib Svendsen
www.demib.com




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere