Artikel top billede

Teleselskaber: En af os må dø

Danmark er for småt til fire teleselskaber med eget, siger de selv. Øget prispres kan vælte en af de store, siger Danske Banks analytiker.

De fire danske ejere at telenetværk, TDC, Telenor, Telia og 3, snakker alle om, at Danmark med dets godt fem millioner indbyggere er for lille
et land til fire teleselskaber. En må dø.

Teleselskabernes top har i flere år ønsket, at markedet mistede et selskab. TDC's topchef, Henrik Poulsen, sagde i denne uge, at Danmark er for lille til fire teleselskaber. Nu siger topdirektørerne fra Telenor, Telia og 3, at de deler hans holdning. Når en af dem endnu ikke er væltet, skyldes det, at de har haft fine forhold i Danmark indtil nu.

"Det er indlysende, hvorfor det ikke er sket endnu. Det er fordi, de endnu ikke er økonomisk presset i tilstrækkelig grad," siger Poul Ernst Jessen, teleaktieanalytiker ved Danske Markets.

Men lige nu er teleselskaberne pressede af Onfones aggressive priser. Hvis presset holder ved, så kan det ryste det økonomiske fundament under selskaberne, siger analytikeren.

Hvis den nuværende priskrig med forbrugspakker på 99, 129, 149 kroner og så videre fortsætter, kan det presse et af teleselskaberne til et frasalg af den danske forretning, vurderer han.

"Spørgsmålet er så, hvem det skal være," siger Poul Ernst Jessen.

Han mener, at Telia med sidste års svage årsregnskab lige nu er mest presset.

Han mener, at Danmark kan gå fra fire til tre netejere på to måder. Enten skal en af de fire købe en af konkurrenterne, alternativt skal to af netejerne gå sammen i en form for samarbejde eller en fusion.

Alle de fire store teleselskaber ønsker én af deres konkurrenter ryddet af vejen. Det lægger de ikke skjul på over for ComON.

"Vi dækker jo alle danskerne hver for sig. Vi har fire overlappende netværk. Det er ikke særlig økonomisk gunstigt. Det er bedre, hvis der kun er tre netværk. Så kan vi have flere kunder på et netværk," siger Søren Abildgaard, adm. direktør for Telia, til ComON.

”Den danske tele-marked er relativt småt og præget af en hård konkurrence, der på det seneste er blevet yderligere intensiveret. Der er ikke nødvendigvis plads til alle de nuværende udbydere, som vilkårene er i dag, og vi forventer derfor en konsolidering af markedet i de kommende år,” siger Telenors adm. direktør, Jon Erik Haug, til ComON.

"En konsolidering af det danske marked drøftes hele tiden. Det er ingen hemmelighed, at jeg ikke mener, at det danske marked på lang sigt er i stand til at have fire operatører (teleselskaber, red.) med fire net. Hvordan det i praksis vil ændre sig, handler meget om, hvordan markedet ændrer sig. Men alle er ængstelige ved udsigterne fremover for fire operatører," sagde TDCs topchef, Henrik Poulsen, mandag ved en analytikerkonference ifølge Business.dk.

"Overordnet, ja," svarer 3's administrerende direktør, Morten Christiansen, på spørgsmålet om, hvorvidt han deler holdningen om, at Danmark er for lille til fire netværksejere.

Han uddyber, at det er de hårdere vilkår og usikkerhed om indtjeningsgrundlaget forud for store investeringer, der får teleselskaberne til at ønske, at markedet var præget af færre aktører.

"Som et godt gammelt dansk ordsprog siger, når krybben er tom, bides hestene," siger Morten Christiansen.

Han stiller selv spørgsmålet: Hvem er det så, der skal væk?

 

Ingen siger, de vil sælge

De to skandinaviske selskaber, Telia og Telenor, fastholder begge, at Danmark er et vigtigt marked for dem. Telias Søren Abildgaard kalder Danmark for en del af det svensk-ejede selskabs "homemarket". Det er usandsynligt, at ejernene, TeliaSonera, skulle sælge det danske selskab fra, mener han. Faktisk er de svenske ejere interesserede i at købe op, siger han - hvis det altså er opportunt, passer ind i forretningen og vil skabe vækst.

Også Telenors direktør, Jon Erik Haug, afviser mellem linjerne i en email at hans firma skulle være opkøbsemne.

”Det er vigtigt for mig at slå fast, at Danmark er et fokusområde for Telenor. Vi har siden 2000 investeret massivt i den danske teleinfrastruktur og vil også i de kommende år investere milliardbeløb i blandt andet vores netværk,” skriver Jon Erik Haug i en email til ComON.

Teleselskabet 3's majoritetsejer er kinesiske Hutchison Whampoa og derudover svenske Investor AB. Argumentet om, at Danmark skulle være et særligt hjemmemarked for de øvrige selskaber køber direktør Morten Christiansen ikke.

"Det er bare statements. So what?," siger Morten Christiansen.

Han vil ikke direkte udtale sig om firmaets eventuelle interesse i at blive købt ud af det danske marked - men afviser indirekte, at firmaet aktivt skulle gå efter muligheden.

"Jeg kan sige, at 3 i Danmark var sammen med Sverige de første til at opnå et overskud. Det ved jeg, at vores ejere sætter virkelig stor pris på, og derfor ved jeg, at vores ejere er både glade og stolte af os," siger Morten Christiansen.

Analytiker Poul Ernst Jessen siger, at Telia og Telenor lige nu har defineret sig som "pannordiske" teleselskaber, og at de derfor skal redefinere sig for at være villige til at trække sig ud af Danmark. Fælles for dem alle er, at en afhændelse af forretningen skal stå mål med de investeringer og mangel på gevinst.

Et decideret opkøb, som da Telia for syv år siden købte Orange af France Telecom for 4,5 milliarder kroner, er blot én ud af
flere muligheder for en konsolidering af det danske telemarked, siger analytikeren.

 

Netværksdeling kunne konsolidere markedet

Udover opkøb kan netværksejere beslutte sig for at mindske omkostningerne ved at slå deres netværk sammen. Det kan ske gennem en form for netværksdeling. Teleselskaberne kan bruge den svenske model, hvor teleselskaber går sammen om at skabe et fælles selskab, som driver et netværk, siger Poul Ernst Jessen. På toppen heraf kan de to selskaber så operere som MVNO'er. Derudover kan en konsolidering ske gennem en fusion af teleselskaberne, som det er sket i Storbritannien, siger Poul Ernst Jessen.

Netværksdeling er interessant, siger Morten Christiansen.

"Vi ser en klar tendens i Europa til at lave flere og flere netværkssamarbejder, og jeg synes, at det er en spændende tendens," siger Morten Christiansen.

Han uddyber dog, det måske er for sent at diskutere netværksdeling i Danmark, eftersom de forskellige teleselskaber allerede dækker bredt i hele Danmark og også er kommet langt med udrulningen af 2G og 3G. Det kan dog være relevant i forhold til efterårets kommende auktion over 800 MHz-båndet, medgiver han. Selv om tanken om netværksdeling "konceptuelt" er interessant for Morten Christiansen, så er det ikke noget, 3 selv praktiserer. Eksempelvis har 3 netop bebudet, at de med 900 MHz-licensen, de fik i oktober, går efter at udbygge talenettet, så de slipper for roaming-aftalen med TDC. Et andet emne, som Morten Christiansen hellere vil diskutere, er 12 måneders binding. I Danmark må teleselskaberne kun binde kunderne seks måneder ad gangen, og Morten Christiansen mener, at de danske teleselskaber lettere vil kunne planlægge investeringer, hvis en større andel af deres kunder blev hos dem i længere tid ad gangen.

Når alt kommer til alt, så handler en eventuel konsolidering af det danske telemarked om pris ved et eventuelt opkøb eller fusion. Søren Abildgaard fra Telia skærer det ud i pap for os, da ComON spørger, hvorfor der endnu ikke er et opkøb trods års snak om for mange spillere på markedet:

"Enten vil dem, som står til at blive købt, have en for høj pris - eller også vil de, som skal købe, give en for lav pris."




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Business Analysts til Internationalt Samarbejde

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Kollega med skarpe analytiske evner søges

Dynamicweb Software A/S

Marketing Intern (DK)

IT & Co ApS

IT-tekniker
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere