Foto: Eric Hood.

Danske mobilselskaber: Bare priskrigen snart er slut

Direktørerne i de danske mobilselskaber holder vejret, mens Telenor lige nu trykker priserne ned, ned og ned.

Telenor kører i øjeblikket en aggressiv kampagne for at erobre kunder til sine lavprisselskaber CBB og Bibob.
 
De to selskaber sælger mobilpakker med fem timers tale, fri sms og mms samt data for henholdsvis 119 og 129 kroner.

Sidstnævnte pris har 3 valgt at matche med sit lavprisselskab Oister, så længe kampagnen løber.
 
Kampagnen udløber 27. september, og den dato holder alle i mobilbranchen øje med lige nu.
 
"Det handler om, hvorvidt Telenor med CBB og Bibob har normaliseret sine priser 28. september. Hvis de har en kundetilgang nu og får mod til at fortsætte kampagnen, så tror jeg, at alle brands bliver kastet ind i det her," siger aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets.

Han tilføjer dog, at han forventer, at kampagnen er midlertidig.  
 
Onfone-kunder flytter
Ifølge analytikeren kører Telenor i øjeblikket den aggressive kampagne for at kompensere for det tab, som selskabet lider, efter at TDC købte Onfone, der havde lejet sig ind i Telenors mobilnet.

Nu flytter alle Onfone-kunder i stedet over i TDC-nettet og trækker dermed omsætning ud af Telenors net.
 
Og den aggressive linje fra Telenor bliver der lagt mærke til hos konkurrenterne. 3's Oister har valgt at sænke prisen - dog 10 kroner over CBB's pris - i kampagneperioden.
 
"Der er en 'holden vejret'-situation i den del af markedet, men 28. september ­- eller måske før - får vi at se, om priskrigen fortsætter. Hvis nogen kører videre (med kampagnepris, red.) efter 27. september, så tror jeg, at priskrigen fortsætter meget længe," fortæller administrerende direktør Morten Christiansen fra 3, der ejer Oister.

Han understreger, at Oister helt bevidst har valgt at ligge 10 kroner over CBB's pris samt valget af samme udløbsdato som CBB's kampagne.
 
Telia og TDC holder prisen oppe
Hverken Telias Call Me eller TDC med M1, Telmore, Unotel og Onfone har valgt at sælge mobilpakker med fem timers tale for 119 eller 129 kroner.
 
"Jeg er ligesom alle andre meget spændte på, hvad der sker 28. september," siger administrerende direktør Hanne Lindblad fra Call Me.
 
"Man kan håbe, at det vender tilbage til et lidt mere fornuftigt niveau, og det gælder også markedsføringssiden, hvor der bliver investeret mange penge," fortsætter hun.
 
Call Me og TDC-selskaberne ligger alle på 149 kroner i øjeblikket, dog kører flere af dem med seks i stedet for fem timer i pakkerne. TDC's koncerndirektør for privatforretning og dermed også koncernens lavprisbrands, Anders Jensen, ser ikke nogen grund til, at TDC-selskaberne kaster sig ind i kampen lige nu, ligesom 3 har gjort det med Oister.
 
"Vi har haft kampagner over sommeren med M1 og Onfone, og det, vi ser hos konkurrenterne, er også kampagner. Det er ikke permanente prisnedsættelser. Vi vurderer, at vi har haft et godt kampagnetryk og fået gode resultater derfra," forklarer Anders Jensen fra TDC.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Årets CIO om 2017: Nu skruer vi op for kunstig intelligens for at finde mønstre i driftdata og optimere komponenter
Klumme: Hos Energinet går forretning og it nu sammen om at skabe systemer baseret på kunstig intelligens. Målet er et mere effektivt dansk el-system ved at udnytte og forstå de gigantiske datamængder fra elforsyningen.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Undersøgelse af kritiske anlæg
I 2015 afsluttede Coromatic Group en undersøgelse af kritiske anlæg, der dækkede årene 2000-2013. Undersøgelsen omfattede det nordiske hospitalsmarked og dets afhængighed af to virksomhedskritiske funktioner, strømforsyning og kommunikationsteknologi, under hensyntagen til den øgede mængde af data, der behandles i forskellige systemer.