Foto: Eric Hood.

Danske mobilselskaber: Bare priskrigen snart er slut

Direktørerne i de danske mobilselskaber holder vejret, mens Telenor lige nu trykker priserne ned, ned og ned.

Telenor kører i øjeblikket en aggressiv kampagne for at erobre kunder til sine lavprisselskaber CBB og Bibob.
 
De to selskaber sælger mobilpakker med fem timers tale, fri sms og mms samt data for henholdsvis 119 og 129 kroner.

Sidstnævnte pris har 3 valgt at matche med sit lavprisselskab Oister, så længe kampagnen løber.
 
Kampagnen udløber 27. september, og den dato holder alle i mobilbranchen øje med lige nu.
 
"Det handler om, hvorvidt Telenor med CBB og Bibob har normaliseret sine priser 28. september. Hvis de har en kundetilgang nu og får mod til at fortsætte kampagnen, så tror jeg, at alle brands bliver kastet ind i det her," siger aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets.

Han tilføjer dog, at han forventer, at kampagnen er midlertidig.  
 
Onfone-kunder flytter
Ifølge analytikeren kører Telenor i øjeblikket den aggressive kampagne for at kompensere for det tab, som selskabet lider, efter at TDC købte Onfone, der havde lejet sig ind i Telenors mobilnet.

Nu flytter alle Onfone-kunder i stedet over i TDC-nettet og trækker dermed omsætning ud af Telenors net.
 
Og den aggressive linje fra Telenor bliver der lagt mærke til hos konkurrenterne. 3's Oister har valgt at sænke prisen - dog 10 kroner over CBB's pris - i kampagneperioden.
 
"Der er en 'holden vejret'-situation i den del af markedet, men 28. september ­- eller måske før - får vi at se, om priskrigen fortsætter. Hvis nogen kører videre (med kampagnepris, red.) efter 27. september, så tror jeg, at priskrigen fortsætter meget længe," fortæller administrerende direktør Morten Christiansen fra 3, der ejer Oister.

Han understreger, at Oister helt bevidst har valgt at ligge 10 kroner over CBB's pris samt valget af samme udløbsdato som CBB's kampagne.
 
Telia og TDC holder prisen oppe
Hverken Telias Call Me eller TDC med M1, Telmore, Unotel og Onfone har valgt at sælge mobilpakker med fem timers tale for 119 eller 129 kroner.
 
"Jeg er ligesom alle andre meget spændte på, hvad der sker 28. september," siger administrerende direktør Hanne Lindblad fra Call Me.
 
"Man kan håbe, at det vender tilbage til et lidt mere fornuftigt niveau, og det gælder også markedsføringssiden, hvor der bliver investeret mange penge," fortsætter hun.
 
Call Me og TDC-selskaberne ligger alle på 149 kroner i øjeblikket, dog kører flere af dem med seks i stedet for fem timer i pakkerne. TDC's koncerndirektør for privatforretning og dermed også koncernens lavprisbrands, Anders Jensen, ser ikke nogen grund til, at TDC-selskaberne kaster sig ind i kampen lige nu, ligesom 3 har gjort det med Oister.
 
"Vi har haft kampagner over sommeren med M1 og Onfone, og det, vi ser hos konkurrenterne, er også kampagner. Det er ikke permanente prisnedsættelser. Vi vurderer, at vi har haft et godt kampagnetryk og fået gode resultater derfra," forklarer Anders Jensen fra TDC.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere



Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere







CIO
Skandalerne i Skat er en urimelig sejr for de digitaliserings-modvillige
Klumme: Skandalerne i Skat er en vigtig sejr for dem, som ikke tror på digitalisering af den offentlige sektor. Og Skats problemer bliver ikke løst af organisationsændringer.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Intelligente forretningsprocesser
Læs her om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser, deres fordele og hvordan du hæver dine egne forretningsprocessers IQ.