Det er dybt bekymrende, at internet-brugernes adfærd på nettet står til at kunne blive sporet, og de indsamlede oplysninger står til at blive solgt til annoncører.
Sådan lyder det fra den internationale forbrugergruppe "Trans-Atlantic Consumer Dialogue".
Organisationen mener, at der er tydelige tegn på, at annonce-industrien arbejder på at gøre de spor, som enhver internet-bruger efterlader sig på nettet, for "ikke-personlig data".
Målrette annoncer
Det ville i givet fald betyde, at oplysningerne ville kunne anvendes til at målrette annoncer og lignende til internet-brugerne på baggrund af den enkeltes foretrukne websites, der tilsammen ville give et klart billede af, hvad den enkelte internet-bruger interesserer sig for.
Organisationen opfordrer nu både EU og den amerikanske handelskommission til at gribe ind.
"EU bør ikke acceptere annonce-industriens forsøg på at redefinere folks internetbrug som "ikke-personlig data", lyder det fra "Trans-Atlantic Consumer Dialogue".
"Internetbrug er i høj grad personlig, og der bør trækkes en klar linje over for denne milliard-industri, da personlige data er hovedvalutaen i den digitale tidsalder," siger Monique Goyens, der er chef for den europæiske forbrugerorganisation, European Consumers Organization.
I dag kan man selv vælge at give sine data videre, men kun ganske få forbrugere anvender denne mulighed.
I dag indsamles de pågældende oplysninger ikke mindst via cookies, der dog ifølge EU-direktivet ePrivacy kun kan indsamles og gemmes af tredjepart efter accept fra den enkelte bruger.
Langt de fleste EU-lande - nemlig i alt 20 lande - har imidlertid ikke implementeret direktivet i deres egen lovgivning - primært på grund af tvivl om, hvordan 'accept' skal fortolkes.