Artikel top billede

Opråb: Sælg ikke personlige data til net-annoncører

Forbrugerorganisationer er dybt bekymrede over udsigten til, at net-annoncører vil kunne spore din adfærd på nettet og sende dig målrettede annoncer.

Det er dybt bekymrende, at internet-brugernes adfærd på nettet står til at kunne blive sporet, og de indsamlede oplysninger står til at blive solgt til annoncører.

Sådan lyder det fra den internationale forbrugergruppe "Trans-Atlantic Consumer Dialogue".

Organisationen mener, at der er tydelige tegn på, at annonce-industrien arbejder på at gøre de spor, som enhver internet-bruger efterlader sig på nettet, for "ikke-personlig data".

Målrette annoncer

Det ville i givet fald betyde, at oplysningerne ville kunne anvendes til at målrette annoncer og lignende til internet-brugerne på baggrund af den enkeltes foretrukne websites, der tilsammen ville give et klart billede af, hvad den enkelte internet-bruger interesserer sig for.

Organisationen opfordrer nu både EU og den amerikanske handelskommission til at gribe ind.

"EU bør ikke acceptere annonce-industriens forsøg på at redefinere folks internetbrug som "ikke-personlig data", lyder det fra "Trans-Atlantic Consumer Dialogue".

"Internetbrug er i høj grad personlig, og der bør trækkes en klar linje over for denne milliard-industri, da personlige data er hovedvalutaen i den digitale tidsalder," siger Monique Goyens, der er chef for den europæiske forbrugerorganisation, European Consumers Organization.

I dag kan man selv vælge at give sine data videre, men kun ganske få forbrugere anvender denne mulighed.

I dag indsamles de pågældende oplysninger ikke mindst via cookies, der dog ifølge EU-direktivet ePrivacy kun kan indsamles og gemmes af tredjepart efter accept fra den enkelte bruger.

Langt de fleste EU-lande - nemlig i alt 20 lande - har imidlertid ikke implementeret direktivet i deres egen lovgivning - primært på grund af tvivl om, hvordan 'accept' skal fortolkes.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere