Artikel top billede

Pimp din LinkedIn-profil og få et bedre job

En profil på det sociale netværk LinkedIn kan hjælpe dig til et federe job. Men det kræver, at du pimper den op.

Mange af os har en profil på det sociale netværk LinkedIn. Men ofte står den bare og samler støv.

Det er dog dumt at forspilde en mulighed for at gøre opmærksom på dig selv over for potentielle arbejdsgivere. 

Derfor bør du bruge de her tricks til at få en mere attraktiv og indbydende LinkedIn-profil.

1. Fyld på med informationer

Du bør tænke på din LinkedIn-profil som dit online-cv. Derfor skal du fylde den op med så mange relevante informationer som overhovedet muligt.

Det vigtigste er naturligvis, at du har den opdateret med din aktuelle jobsituation og dine seneste job, så folk får indtryk af, at din profil bliver vedligeholdt jævnligt.

Sørg også for at have et relativt nyt foto og en detaljeret beskrivelse, der fortæller, hvad du har arbejdet med, og hvad du har præsteret.

Har du et job, hvor dine præstationer kan underbygges med konkrete fakta, som eksempelvis nøgletal eller særlige udmærkelser, så gør det. Der er ingen grund til at sætte sit lys undet en skæppe, men du skal naturligvis holde dig til sandheden og sørge for, at du ikke kammer over og ender i udokumenteret blær.

2. Sørg for at få anbefalinger

Når du skifter job, er det ikke unormalt at bede om at få en anbefaling fra din chef. Men i stedet for blot at få den på papir så spørg, om din chef ikke også kan give dig anbefalingen på LinkedIn.

En LinkedIn-anbefaling er i sagens natur bedre, fordi alle kan læse den. Mens den klassiske anbefaling kun er synlig for den, som du viser den til.

Det kan være lidt akavet at spørge om en anbefaling, hvis der ikke er en oplagt grund til at give en. Men du kan eventuelt starte med selv at skrive en anbefaling til en god kollega, og spørge, om han eller hun vil gengælde tjenesten.

3. Beskyt dine oplysninger

Ligesom Facebook og andre sociale netværk giver LinkedIn dig mulighed for at kontrollere, hvilke oplysninger dine kontakter kan se. 

Når du er logget ind på LinkedIn, kan du ændre dine "privacy indstillinger" ved at klikke på dit navn oppe i højre hjørne og vælge "settings". 

Herefter vælger du menupunktet "profile". Der dukker nu en overskrift med navnet "privacy controls" frem. 

Her kan du blandt andet gøre dine kontakter usynlige. Det vil sige, at dine LinkedIn-kontakter ikke kan se, hvem du ellers har i dit netværk. Du kan også indstille LinkedIn, så der ikke bliver sendt opdateringer ud til dit netværk, når du har tilføjet nye kontakter, eller der sker andre ændringer på din profil.

Sådan bliver du lettere at finde for arbejdsgiveren

4. Brug Twitter og andre LinkedIn-apps

LinkedIn tilbyder et væld af forskellige apps, der kan få din profil til at skille sig ud fra mængden. 

En af de mest brugte er Twitters app, der automatisk sørger for, at dine opdateringer på Twitter også bliver bragt på LinkedIn. Det er en let måde at skabe lidt dynamik på din LinkedIn-profil, der ellers hurtigt kommer til at lide under at have et betydeligt lavere aktivitetsniveau end profiler på Facebook og andre sociale netværk. 

Frygter du, at din Twitter-konto kommer til at spamme din LinkedIn-kontakter, kan du indstille appen sådan, at det kun er tweets, der slutter med hashtagget #in, der bliver sendt til dine LinkedIn-kontakter.

Har du en WordPress-blog, kan du bruge WordPress' app, der gør det let for dig at dele dine blog-skriverier på LinkedIn. 

Er du på mange forretningsrejser, er My Travel også en sjov lille app, der viser, hvor dine kolleger og andre kontakter rejser i øjeblikket. Måske krydser jeres veje hinanden? 

Du finder alle LinkedIns app ved at klikke på punktet "more" i menulinjen på din LinkedIn, og herefter vælger "Get More Applications". Du kan også bare klikke her.

5. Bliv let at finde

Du kan optimere din LinkedIn-profil, så du bliver lettere at finde for en potentiel kommende arbejdsgiver. 

Start med at tilpasse det felt, der hedder "headline". Din headline er det felt, som er synligt under dit navn på LinkedIn. 

På denne skribents LinkedIn-profil står der i headlinen: "journalist at PC World Business Center". Men hvis profilen skulle være lettere at finde for en kommende arbejdsgiver, ville det være en idé at skrive tre nøgleord. Det kunne være "freelance-journalist, tekstforfatter, kommunikationsrådgiver." 

Det betyder, at profilen vil blive bedre placeret, når folk søger efter en person med netop en af disse kompetencer på LinkedIn. 

Sørg også for at bruge andre af de søgeord, som du gerne vil findes under, når du udfylder din LinkedIn. Vil du placeres højt, når folk eksempelvis søger på "grafiker" og "webdesigner", så brug dem både i din headline, i dit såkaldte summary og dine jobtitler. 

6. Omdan din LinkedIn til et cv

Selv om din LinkedIn-profil kan betragtes som dit online-cv, så har du givetvis også brug for et mere traditionelt cv. 

LinkedIn har et værktøj, der hedder Resume Builder, som lynhurtigt kan omdanne din profil til et helt almindeligt cv. Du finder Resume Builder ved at klikke her

Ønsker du et mere utraditionelt cv, kan du bruge værktøjet Vizualize.me, der lynhurtigt kan omdanne din LinkedIn til et lækkert grafisk cv.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere